Datum:

Plannen voor herinrichting Griftdijk

De gemeente Nijmegen heeft plannen voor een herinrichting van de Griftdijk tussen de Keizer Hendrik VI-singel en de Margaretha van Mechelenweg. Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt het makkelijker oversteken op de Griftdijk en komen er smallere rijstroken tussen de Keizer Hendrik VI-singel en de rotonde met de Italiëstraat. Het deel van de Griftdijk tussen de rotonde met de Italiëstraat en de Margaretha van Mechelenweg wordt ingericht als fietsstraat met een maximumsnelheid van 30 km per uur. Om dit te realiseren, moet de gemeenteraad hiervoor eerst financiële goedkeuring geven in de Stadsbegroting 2025 eind dit jaar.

Cilia Daemen, wethouder Mobiliteit: “Doordat in de fietsstraat fietsers op de hoofdrijbaan fietsen, kunnen we de huidige fietspaden versmallen en aanpassen naar voetpaden. Zo krijgt de voetganger meer ruimte én er ontstaat meteen meer ruimte voor bomen in de bermen. Zo is er ook meteen meer groen. Dat maakt de straat mooier, is goed voor de planten en dieren ter plekke en de bomen geven wandelaars en fietsers schaduw op warme dagen.” 

Door alle nieuwbouwontwikkelingen in Nijmegen Noord is het steeds drukker op de Griftdijk. Daarom zijn er plannen voor de leefbaarheid, het oversteken en de verkeersveiligheid op en rondom de Griftdijk. De plannen zijn in de afgelopen anderhalf jaar samen met de buurt en betrokkenen gemaakt. Het was een uitdaging om de vele goede ideeën die er waren en de wensen en eisen op het gebied van o.a. verkeersveiligheid, bereikbaarheid en klimaatadaptatie samen te brengen in de beperkte ruimte die er beschikbaar is op de Griftdijk.

Eerst gesprek stadsbreed invoeren 30 km per uur en beter oversteken

Tussen de rotonde met de Italiëstraat en de Keizer Hendrik VI-singel blijft voorlopig een maximumsnelheid van 50 km per uur gelden. De gemeente wil eerst een stadsbrede discussie voeren over het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km per uur op gebiedsontsluitingswegen. De Griftdijk is hier onderdeel van. Wel wordt de weg zo ingericht dat een snelheidsverlaging in de toekomst eventueel mogelijk is. Naast de smallere rijstroken en een overrijdbare middengeleider – een strook in het midden van de weg van afwijkend materiaal – worden de fietspaden aangepakt en voetpaden aan één kant van de weg aangelegd. Ook wil de gemeente op de Griftdijk tussen de Keizer Hendrik VI-singel en de Margaretha van Mechelenweg het oversteken verbeteren en aansluitingen van zijwegen herinrichten. Hoe dat er precies uit komt te zien, wordt in het vervolg verder uitgewerkt.

Spitsknip wordt 24-uursknip voor verspreiding verkeersdrukte

Om de verkeersdruk beter te spreiden, wordt de huidige spitsknip uitgebreid tot een 24-uursknip. Dit heeft de gemeenteraad in 2016 al besloten. Het gedeelte van de Griftdijk tussen de rotonde met de Italiëstraat en de rotonde met de Terralaan is dan alleen nog toegankelijk voor automobilisten met een ontheffing. Het is de bedoeling dat de 24-uursknip dit jaar nog wordt ingevoerd.

Vervolg

De plannen worden verder uitgewerkt, samen met de buurt en betrokkenen. Denk aan keuzes over bushaltes, drempels, oversteken en verlichting. Doordat de gemeenteraad eerst eind 2024 eerst een besluit moet nemen over de financiën, start de uitvoering op z’n vroegst in 2025.