Trouwen/ geregistreerd partnerschap

U trouwt of u laat uw partnerschap registreren, bel de gemeente op 14 024 om praktische zaken te regelen.

Aanpassingen vanwege het coronavirus

De huwelijken van de Stadswinkel (die maximaal 15 minuten duren) zijn tijdelijk naar het stadhuis verplaatst (update 22 juni 2020). Hiervoor geldt nog steeds dat u met maximaal 8 gasten mag zijn, inclusief de trouwambtenaar.

Aantal gasten

Er mogen tot maximaal 27 personen aanwezig zijn in de trouwzaal van het stadhuis (voor ceremonies die van de Stadswinkel naar het stadhuis zijn verplaatst blijft het aantal 8). Deze aantallen zijn inclusief het paar dat trouwt of een partnerschap sluit, de getuigen en de trouwambtenaar. Met deze regel zorgen we dat iedereen 1,5 meter afstand kan houden van elkaar.

Tip: gebruik Facetime, Skype of andere manieren van videobellen. Hierdoor kunnen gasten die fysiek niet aanwezig zijn, uw ceremonie toch volgen.

Wijzigen of niet door laten gaan

Misschien wilt u door corona de datum van uw huwelijk of partnerschap aanpassen? Of een andere locatie kiezen of de ceremonie voorlopig niet door laten gaan? 
Bel ons op 14024 en vraag naar burgerzaken afdeling huwelijk.

Geld terug bij niet door laten gaan?
Door de maatregelen rond het coronavirus kost het u niets als u uw huwelijk/partnerschap niet door wilt laten gaan of verzetten. Deze maatregel geldt voor huwelijken en partnerschapsregistraties die zijn gepland tot 1 september 2020.

  • ! Let op: vanaf 1 januari 2018 trouwt u in beperkte gemeenschap van goederen.
  • Meld uw huwelijk of geregistreerd partnerschap minimaal 6 weken van tevoren bij de gemeente: bel 14 024 voor het reserveren van een datum
  • U hoeft geen van beiden in Nijmegen te staan ingeschreven

Trouwambtenaar kiezen

Een trouwambtenaar is een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) en sluit het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Maak kennis met de Nijmeegse trouwambtenaren.

Getuigen kiezen

  • U heeft getuigen nodig voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dat mogen 2, 3 of 4 getuigen zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn
  • Lukt het niet om zelf 2 getuigen te vinden voor het huwelijk, gebruik dan getuigen van de gemeente. Hiervoor moet u betalen

Als gemeente vinden we het erg belangrijk om onze dienstverlening te verbeteren. Dit doen we het liefste vanuit de klantbeleving. Op dit moment zijn we bezig om ons werkproces Huwelijken te verbeteren. Daarover horen we graag uw mening. Graag interviewen we u (en uw partner) over de processtappen die u heeft doorlopen. Denk hierbij aan de contactmomenten met de gemeente, hoe lang het duurde voor u reactie kreeg, manier van meldingen maken, enzovoort. Dit interview duurt ongeveer een uur.

Wilt u meer informatie hierover of meewerken aan het interview? Mail dan naar m17.peters@nijmegen.nl. U krijgt binnen 2 weken reactie.

Trouwen en uw partnerschap registreren kan overal in Nijmegen. Houdt u wel aan de volgende regels:

  • U mag alleen trouwen in een bestaand gebouw
  • Het gebouw moet een openbare plek zijn waar iedereen naar binnen mag
  • U moet regelen dat het gebouw een aangewezen trouwlocatie is. Bekijk de lijst met aangewezen trouwlocaties. Staat uw locatie nog niet op deze lijst? Bel ons dan op 14 024

Datum reserveren

Reserveer direct een datum via de gemeente als u de ceremonie in het stadhuis of de Stadswinkel wilt.

Voor andere locaties reserveert u eerst zelf een datum en tijdstip bij het bedrijf of de organisatie, neem daarna contact met de gemeente op.

Eenvoudige ceremonie

Dit kan in de Stadswinkel in de ochtend van maandag tot en met woensdag. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Voor een eenvoudige ceremonie kiest de gemeente uw trouwambtenaar. U heeft geen gesprek met de trouwambtenaar, tijdens de ceremonie krijgt u wel een korte toespraak.

Uitgebreide ceremonie

Dit kan in het stadhuis of op een eigen gekozen locatie. U kiest zelf uw trouwambtenaar en krijgt een persoonlijk gesprek en een toespraak bij de ceremonie. Een uitgebreide ceremonie duurt maximaal 30-45 minuten. Daarnaast is er tijd voor het maken van foto's en het ontvangen van felicitaties.
 

Gratis huwelijk/partnerschapregistratie

De voltrekking duurt maximaal 10 minuten. Er is een wachtlijst van minimaal een half jaar. De gemeente kiest de trouwambtenaar en u krijgt geen gesprek of toespraak. U mag maximaal 10 gasten meenemen.

Let op: boekt u voor volgend jaar, dan betaalt u de kosten die in 2021 gelden. Deze kosten zijn nu nog niet bekend maar kunnen hoger uitvallen.

Locatie Stadswinkel

Trouwkosten voor locatie Stadswinkel
DagTijdKosten
Maandag9.00 uur en 9.15 uurgratis
Maandag tot en met woensdag 9.00 - 12.00 uur, ceremonie van 10 minuten€  235,-

 

Locatie stadhuis

Trouwkosten voor locatie stadhuis
DagTijdKosten
Maandag tot en met woensdag9.00 - 17.00 uur, ceremonie van 30 - 45 minuten€ 350,-
Donderdag9.00 - 12.00 uur€ 350,-
Donderdag12.00 - 17.00 uur€ 440,-
Maandag t/m donderdag17.00 - 22.00 uur€ 738,05
Vrijdag9.00 - 17.00 uur€ 440,-
Vrijdag en zaterdag 17.00 - 22.00 uur€ 1.084,65
Zaterdag9.00 - 17.00 uur€ 738,05
Zon- en feestdagen of andere dagen waarop de gemeente gesloten is-€ 1.412,95

 

Overige kosten

Overige trouwkosten
OnderwerpKosten
Locatietoeslag:
als u tijdens kantooruren een andere locatie kiest dan Stadswinkel of stadhuis             

€ 148,95

Dit bedrag komt bovenop de stadhuiskosten

Annuleren datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 61,70
Annuleren datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 182,85
Verzetten datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 31,80
Verzetten datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 93,70
Eigen trouwambtenaar die al beëdigd is€ 142,25
Eigen trouwambtenaar die nog niet beëdigd is€ 284,50
Getuigen van gemeente€ 35,85 per getuige
Trouwboekje in blauw suède (zie op foto rechts)€ 18,95
Trouwboekje in blauw leer (zie op foto links)€ 35,85
Voltrekking in bijzonder huis:
bijvoorbeeld trouwen in het ziekenhuis
€ 420,80
Omzetten partnerschap naar huwelijk (zonder ceremonie)€ 148,95

Stadhuis

Kiest u als trouwlocatie het stadhuis? Dan krijgt u van ons parkeerkaarten voor de stadhuisgarage of parkeerontheffingen om maximaal 1 uur voor het stadhuis te parkeren. De parkeerontheffingen voor het stadhuis gelden alleen voor personenauto's. Wanneer het nodig is krijgt u ook doorrijpassen voor de roadbarriers in het centrum. U krijgt de kaarten en passen automatisch thuisgestuurd nadat uw trouwaanvraag geregeld is.

In de binnenstad en rond de markt zijn vaak evenementen. Het is daarom niet zeker dat u met de bruidsauto het stadhuis kunt bereiken. Als er een evenement is waardoor het stadhuis niet bereikbaar is, krijgt u in plaats van een parkeerontheffing een parkeerkaart voor de stadhuisgarage. Check voor u uw trouwlocatie of -datum kiest de evenementenkalender.

Parkeren dinsdag-vrijdag en zondag voor het stadhuis

U ontvangt 4 parkeerkaarten. Van dinsdag tot en met vrijdag en op zondag kunt u met maximaal 4 auto’s voor het stadhuis parkeren. Bent u met meer auto’s, dan is het parkeren voor de andere auto’s alleen mogelijk in een parkeergarage in het centrum. Is de ceremonie ’s middags, dan krijgt u 4 in- en uitrijkaarten om de roadbarriers te openen.

Parkeren op maandag voor het stadhuis

U kunt door de markt niet parkeren voor het stadhuis. U krijgt 4 parkeerkaarten om de parkeergarage onder het stadhuis in en uit te rijden (Raadhuisstraat via Mariënburgsestraat).

Parkeren op zaterdag voor het stadhuis

U krijgt 1 parkeerkaart voor de personenwagen om te parkeren voor het stadhuis en 1 in- en uitrijkaart om de roadbarriers te openen. Daarnaast krijgt u 3 parkeerkaarten om de garage onder het stadhuis in en uit te rijden. Omdat er markt is, kunt u het stadhuis alleen bereiken via de route Eiermarkt, Mr. Hermanstraat en Burchtstraat.

Andere locaties

Voor elke andere locatie krijgt u geen parkeerkaarten. In de volgende gevallen kunt u wel contact met ons opnemen en vragen naar de mogelijkheden:

  • Doorrijpas om iemand af te zetten of ophalen bij de Sint Stevenskerk
  • Ceremonie in het Valkhofpark
  • Fotoreportage in het centrum