Gevelplastiek (Amerikaanse parachutist)
kunstenaar: Charles Hammes
[x]
Charles Hammes volgde de opleiding Beeldhouwen en Boetseren aan het Instituut voor Kunstoefening te Arnhem, de voorloper van de huidige Kunstacademie.
In zijn eerste werkjaren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog creëerde Hammes vooral kleine beeldjes, waarvan de thema’s uiteenlopen van religieuze voorstellingen tot dansers en danseressen. Eind jaren veertig vindt er een koerswijziging plaats en maakt Hammes alleen nog maar monumentale sculpturen. Zijn favoriete techniek is boetseren. De beelden die hij van klei maakt, laat hij door derden in brons gieten.

Dankzij de wederopbouw aan het begin van de jaren vijftig ontdekt Hammes een heel nieuw werkterrein. Hij gaat gebruik maken van verschillende decoratietechnieken zoals gebakken wandreliëfs, tegelcomposities en vooral metaalplastieken in brons of ijzer. De kunstwerken die hij in deze technieken vervaardigd, zijn erg populair en bezorgen hem in het hele land opdrachten.
Midden jaren vijftig begint hij te experimenteren met nieuwe materialen (kunststeen, gasbeton en vele soorten plastic).

De beelden van de uit Nijmegen (Hees) afkomstige kunstenaar maakten vaak deel uit van de architectuur. Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft hij vele grotere en kleinere opdrachten in de stad uitgevoerd. Het meest bekend is zijn beeld van Traianus, dat hij samen met Ed van Teeseling maakte voor het naar deze keizer vernoemde plein.

kunstwerken van Charles Hammes
(1915 - 1991)
titel: Gevelplastiek (Amerikaanse parachutist)
jaartal: 1954
locatie: Nijmeegsebaan 53
eigendom van: particulier

Deze gevelplastiek verwijst naar het moment, dat op 17 september de parachutisten van het 508ste Para Infanterie Regiment de Heilig Landstichting onder controle kregen. Hotel Sionshof werd daarna een verzamelpunt voor militairen en oorlogsverslaggevers. De Nederlandse verbindingsofficier Bestebreurtje legde hier contact tussen geallieerden en binnenlandse strijdkrachten.
omhoogscrollbalk omlaag