Twee spaarvarkens
kunstenaar: Charles Hammes
[x]
Charles Hammes volgde de opleiding Beeldhouwen en Boetseren aan het Instituut voor Kunstoefening te Arnhem, de voorloper van de huidige Kunstacademie.
In zijn eerste werkjaren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog creëerde Hammes vooral kleine beeldjes, waarvan de thema’s uiteenlopen van religieuze voorstellingen tot dansers en danseressen. Eind jaren veertig vindt er een koerswijziging plaats en maakt Hammes alleen nog maar monumentale sculpturen. Zijn favoriete techniek is boetseren. De beelden die hij van klei maakt, laat hij door derden in brons gieten.

Dankzij de wederopbouw aan het begin van de jaren vijftig ontdekt Hammes een heel nieuw werkterrein. Hij gaat gebruik maken van verschillende decoratietechnieken zoals gebakken wandreliëfs, tegelcomposities en vooral metaalplastieken in brons of ijzer. De kunstwerken die hij in deze technieken vervaardigd, zijn erg populair en bezorgen hem in het hele land opdrachten.
Midden jaren vijftig begint hij te experimenteren met nieuwe materialen (kunststeen, gasbeton en vele soorten plastic).

De beelden van de uit Nijmegen (Hees) afkomstige kunstenaar maakten vaak deel uit van de architectuur. Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft hij vele grotere en kleinere opdrachten in de stad uitgevoerd. Het meest bekend is zijn beeld van Traianus, dat hij samen met Ed van Teeseling maakte voor het naar deze keizer vernoemde plein.

kunstwerken van Charles Hammes
(1915 - 1991)
titel: Twee spaarvarkens
jaartal: 1954
locatie: Mariënburgsestraat
eigendom van: particulier

Aan het begin van het steegje achter het gebouw, dat oorspronkelijk van De Nederlandsche Bank was, staan op pilaren twee spaarvarkentjes. Het varkentje links met een muntstuk kijkt lachend, het andere zonder muntstuk kijkt een beetje sip. Ze vormen een humoristische verwijzing naar de voormalige functie van het gebouw. Zowel de varkens als hun voetstukken zijn vervaardigd uit kalksteen. De pilaren zijn gemetseld in baksteen. De naam van het steegje luidt 'De Spaarpot'...

In mei 1954 werd het gebouw van de Nederlandsche Bank, hét zakencentrum van de gemoderniseerde binnenstad, officieel geopend. Vanuit dit agentschap zou de gelddistributie voor alle commerciële banken in de regio verzorgd worden. De architect was prof. ir. H.T. Zwiers, die ook hoogleraar bouwkunst was aan de Technische Hogeschool Delft. Bij de bouw betrok hij de kunstenaar Charles Hammes voor de beelden. Deze ontwierp ook het koperen plastiek boven de hoofdingang. De bewerking van de hoofdingang verbeeldt de geldcirculatie over de wereld. Een serieus thema. De twee varkentjes aan de achterzijde zijn echter een knipoog naar deze ernstige zaak, waamee Hammes de waarde van het geld heeft willen relativeren.
omhoogscrollbalk omlaag