Majoor J.N. Breunesebank
kunstenaar: Charles Hammes
[x]
Charles Hammes volgde de opleiding Beeldhouwen en Boetseren aan het Instituut voor Kunstoefening te Arnhem, de voorloper van de huidige Kunstacademie.
In zijn eerste werkjaren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog creëerde Hammes vooral kleine beeldjes, waarvan de thema’s uiteenlopen van religieuze voorstellingen tot dansers en danseressen. Eind jaren veertig vindt er een koerswijziging plaats en maakt Hammes alleen nog maar monumentale sculpturen. Zijn favoriete techniek is boetseren. De beelden die hij van klei maakt, laat hij door derden in brons gieten.

Dankzij de wederopbouw aan het begin van de jaren vijftig ontdekt Hammes een heel nieuw werkterrein. Hij gaat gebruik maken van verschillende decoratietechnieken zoals gebakken wandreliëfs, tegelcomposities en vooral metaalplastieken in brons of ijzer. De kunstwerken die hij in deze technieken vervaardigd, zijn erg populair en bezorgen hem in het hele land opdrachten.
Midden jaren vijftig begint hij te experimenteren met nieuwe materialen (kunststeen, gasbeton en vele soorten plastic).

De beelden van de uit Nijmegen (Hees) afkomstige kunstenaar maakten vaak deel uit van de architectuur. Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft hij vele grotere en kleinere opdrachten in de stad uitgevoerd. Het meest bekend is zijn beeld van Traianus, dat hij samen met Ed van Teeseling maakte voor het naar deze keizer vernoemde plein.

kunstwerken van Charles Hammes
(1915 - 1991)
titel: Majoor J.N. Breunesebank
jaartal: 1966
locatie: Julianapark
eigendom van: gemeente Nijmegen

De Vereniging Gouden Kruisdragers Vierdaagse heeft de kunstenaar Charles Hammes gevraagd een bank te ontwerpen om de vroegere marsleider van de Vierdaagse, Majoor J.N. Breunese, te herdenken.

De vereniging heeft het kunstwerk aan de gemeente Nijmegen geschonken. Voorwaarde hiervoor was wel, dat het werk in de nabijheid van het hoofdkwartier van de Vierdaagse (bij de Wedren en De Vereeniging) geplaatst zou worden.

Charles Hammes volgt in 1937 de opleiding Beeldhouwen en Boetseren aan het Instituut voor Kunstoefening te Arnhem, de voorloper van de huidige Hogeschool voor de Kunsten (Artez).
In zijn eerste werkjaren ten tijde van de Tweede Wereldoorlog creëerde Hammes vooral kleine beeldjes, waarvan de thema’s uiteenlopen van religieuze voorstellingen tot dansers en danseressen. Eind jaren veertig vindt er een koerswijziging plaats en maakt Hammes alleen nog maar monumentale sculpturen. De favoriete techniek van Hammes is boetseren. De beelden die hij van klei maakt, laat hij door derden in brons gieten.
Dankzij de wederopbouw aan het begin van de jaren vijftig ontdekt Hammes een heel nieuw werkterrein. Hij maakt gebruik van verschillende decoratietechnieken, zoals gebakken wandreliëfs, tegelcomposities en vooral metaalplastieken in brons of ijzer. De kunstwerken die Hammes in deze technieken vervaardigt, zijn erg populair en bezorgen hem in het hele land opdrachten.
Midden jaren vijftig begint Hammes te experimenteren met nieuwe materialen zoals gasbeton en vele soorten kunststof.
omhoogscrollbalk omlaag