Datum:

Goederen schoner en met minder vrachtwagens naar gemeente Nijmegen

Vanaf 9 september brengt een aantal belangrijke leveranciers de producten voor de gemeente Nijmegen via de ‘hub’ Stadslogistiek Nijmegen. Dat is een centrale plek waar goederen worden verzameld en gebundeld voor levering in de stad met elektrische voertuigen. Dat zorgt voor minder verkeersdrukte met bestel- of vrachtwagens omdat zendingen zijn samengevoegd, maar ook voor minder geluidsoverlast en luchtvervuiling.   

De hub Stadslogistiek is een landelijke samenwerking van PostNL met een aantal verhuisbedrijven. In Nijmegen is dat UTS Verkroost. Bij nieuwe aanbestedingen wil de gemeente duurzamer vervoer stimuleren. Dat kan onder meer door het leveren via een hub verplicht te gaan stellen. De gemeente is ook in gesprek met leveranciers om te bekijken of ze al tijdens de lopende contracten via de hub kunnen leveren. CWS (sanitaire goederen) is daar al mee gestart en Papyrus (printpapier) gaat dat binnenkort doen. Ook met leveranciers van bijvoorbeeld kantoorartikelen wordt gesproken.

Wethouder Monique Esselbrugge is blij met deze stap: “Dit is een mooie samenwerking tussen bedrijven en gemeente die bijdraagt aan een meer leefbare stad. Bedrijven kunnen hun goederen blijven vervoeren en ontvangen, maar er rijden wel minder busjes en vrachtwagens door het centrum en ze zijn ook nog eens stiller en schoner.”   

Tom Willems van Stadslogistiek Nijmegen vult aan: “Door leveringen te bundelen en zero-emissie te leveren, dragen we bij aan de leefbaarheid van de stad Nijmegen. Stadslogistiek Nijmegen in uitvoering door UTS Verkroost zorgt op deze manier voor een veiligere en meer groene stad, een win-win voor zowel de inwoners als de ondernemers.” 

Slimmer en schoner vervoer

In 2020 organiseerde de Hogeschool Arnhem Nijmegen in opdracht van provincie Gelderland en gemeente Nijmegen een ‘Denktank Stadslogistiek Nijmegen’. Samen met logistieke bedrijven en binnenstadsmanagement zijn de mogelijkheden verkend van logistieke hubs in Nijmegen. Conclusie was dat de ontwikkeling van de hubs en de businessmodellen daarachter een verantwoordelijkheid is van de markt, maar dat de gemeente de ontwikkeling en het gebruik ervan kan stimuleren. Daar geeft de gemeente gehoor aan door vanaf nu bij aanbestedingen extra eisen te stellen aan de levering van producten die regelmatig en in grotere hoeveelheden worden ingekocht. De gemeente gaat dit stapsgewijs uitbreiden en kiest steeds vaker bij eigen leveranties voor duurzamere oplossingen zoals fietskoeriers voor onder meer bewonersbrieven. 

Betere luchtkwaliteit 

Nijmegen heeft een Luchtkwaliteitsplan waarin zo’n 30 maatregelen staan. Een daarvan is de invoering van de Zero Emissiezone voor stadslogistiek per 2025. De gemeenteraad heeft besloten om zo’n ZE-zone in te voeren in het centrum van Nijmegen, campus Heyendaal en in het nieuwe centrum van de Waalsprong: Hof van Holland.