Datum:

Nieuwsbrief 21 augustus


 

Probeer een half jaar deelvervoer uit

In Nijmegen staan vervoersmiddelen die verschillende mensen kunnen gebruiken, dit noemen we deelvervoer. Bijvoorbeeld een auto van Greenwheels, een bakfiets van Cargoroo, een elektrische fiets van Bolt of een scooter van Felyx. Vanaf september gaat de gemeente een proef doen, zodat mensen met een laag inkomen makkelijker met deelvervoer kunnen reizen. De gemeente wil deelvervoer namelijk toegankelijk maken voor alle inwoners van de stad. De proef duurt een half jaar en geeft € 50 tegoed per maand. Voor € 50 kunt u bijvoorbeeld 10 ritten op de deelfiets/deelscooter maken, 2 keer een middag de bakfiets gebruiken of 2 keer de deelauto gebruiken voor een rit van 25 kilometer. Voor meer informatie of aanmelden ga naar de pagina Proef deelvervoer uitproberen.  


 

Monitor Ondernemersklimaat

Ondernemingen en instellingen zijn belangrijk voor Nijmegen. Als gemeente willen we graag uw mening weten over Nijmegen als vestigingsplaats en ondernemersstad. Als ondernemer weet u als geen ander wat er goed gaat, wat er mist en wat er beter kan. Daarom meet de gemeente Nijmegen sinds 2006 elke 2 jaar de tevredenheid van Nijmeegse ondernemers via de Monitor Ondernemingsklimaat. 

Om een goed beeld te krijgen van hoe ondernemers het ondernemingsklimaat in Nijmegen waarderen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk ondernemers en instellingen de Monitor Ondernemingsklimaat invullen. U doet toch ook mee? De Monitor Ondernemingsklimaat 2024 is bedoeld voor alle bedrijven, ondernemers, instellingen, stichtingen en verenigingen in Nijmegen. Het invullen van de online vragenlijst duurt ongeveer 5 à 10 minuten. Uw gegevens worden alleen voor dit onderzoek gebruikt en de resultaten worden anoniem verwerkt. Vul de enquête hier in. Alvast bedankt voor uw medewerking!


 

Subsidie slopen en vervangen brom- en snorfietsen

Vanaf 15 augustus 2024 kunnen alle Nijmegenaren weer de sloop- en vervangsubsidie voor oude brom- en snorfietsen aanvragen. Het gaat om een subsidie van € 200,- voor het slopen van een oude brom- of snorfiets van vóór 2011 en € 600,- om een nieuw en schoon vervoersmiddel te kopen zoals een elektrische fiets, of een elektrische brom- of snorfiets. In totaal kunt u dus € 800,- subsidie aanvragen. De eerste 3 maanden was de subsidie alleen aan te vragen voor inwoners met een laag inkomen, inmiddels staat deze weer open voor iedereen. De subsidie helpt inwoners om de stap te zetten naar duurzamer vervoer. Ook kunnen inwoners zich zo voorbereiden op de milieuzone in het centrum van Nijmegen. Vanaf 2025 zijn brom- en snorfietsen van vóór 2011 hier niet meer toegestaan. Kijk op de pagina subsidie slopen brom- en snorfiets voor meer informatie.


 

Station Heyendaal

Afgelopen weekend even geen treinen op station Nijmegen Heyendaal. Er is hard gewerkt aan de vernieuwing van het station. Kijk mee naar de timelapse.

Station Heyendaal krijgt de komende jaren veel meer reizigers. Om dat in goede banen te leiden wordt het station nu verbouwd. Het station krijgt bredere perrons, een nieuwe oversteek over het spoor en een grotere fietsenstalling. Aan de kant van het Technovium komen zitplekken in het groen.

Afgelopen weekend zijn onder ander een trap, 2 liftschachten en een ondersteuningspilaar geïnstalleerd. En er zijn grote stalen onderdelen geplaatst waar de nieuwe traverse (oversteek) op komt te staan. Daarnaast is er 1.500 m2 oude bestrating verwijderd en nieuwe bestrating aangebracht. 

Eind oktober gaat het station nog een keer dicht. Dan wordt de nieuwe oversteek over het spoor ingehesen en de oude eruit gehaald. Begin 2025 is alles klaar.


 

Vondst van de maand augustus

In aanloop naar het nieuwe Archeologisch Depot Nijmegen en Gelderland lichten we elke maand een vondst uit het depot uit. Mensen die bij of voor het depot werken laten hun favoriete vondst zien. Deze maand de Vondst van Harry, archeoloog bij de gemeente Nijmegen. 

“Alle archeologische vondsten zijn interessant omdat over elke vondst een verhaal valt te vertellen. Ik heb gekozen voor het gesmede ijzeren blad van een spade, om te laten zien dat ook een 'saaie' vondst een boeiend verhaal vertelt. Met de spade zijn in de 17e of 18e eeuw grondwerkzaamheden verricht op het terrein van Schans Knodsenburg dichtbij Lent. We denken dat met deze, en andere soortgelijke spades, door de daar gelegerde soldaten grachten gegraven zijn en wallen zijn aangelegd. Tijdens een van deze activiteiten is de steel waarschijnlijk gebroken en is het blad verloren gegaan. Doordat het zo lang in de bodem heeft gelegen, is het ijzer deels vergaan, waardoor een flink deel van het blad als het ware in de bodem is ‘opgelost’. Het deel wat ik nu in de handen houd is tijdens een opgraving voor de dijkteruglegging gevonden. Daarna is het schoongemaakt van aangekoekt zand. Het blad heeft daarna maanden in een verwarmd loogbad gelegen om alle zouten die er nog in zaten te verwijderen. Als dat niet was gebeurd, had ik in plaats van dit blad een hoopje gruis in mijn handen gehad.

Houten spades werden 2.500 jaar geleden al gebruikt bij graafwerk. In de middeleeuwen begon men met het versterken van de snede van het blad met ijzeren beslag om beter te kunnen graven. Helemaal ijzeren bladen van spades werden pas in de tweede helft van de 16e eeuw gebruikt. Deze werden door lokale smeden gemaakt, waardoor elk blad altijd wel iets afweek van andere bladen. Vanaf het midden van de 18e eeuw (Industriële Revolutie) werden bladen voor spades, naast vele andere ijzeren voorwerpen op grotere schaal gemaakt door smeden die stoomhamers gebruikten. Naast de spade werden in de loop van de 19e eeuw de schep ontdekt, waardoor gemakkelijker grond opgeschept konden worden. Tegenwoordig worden de bladen van spades en scheppen in fabrieken machinaal gemaakt en komt er geen smid meer aan te pas.”

Meer weten over de plannen voor het Archeologisch Depot Nijmegen en Gelderland? Lees het op de website van Nijmegen Winkelsteeg


 

Vanavond in de raad

Vanavond is het Politieke Avond en de gespreksronde staat centraal. De Politieke Avond start om 18.00 uur. Op de agenda staan onder andere een toelichting over de aanpak van houtstook, coffeeshopbeleid 2024 en het onderwerp mentale gezondheid onder jongeren.

Coffeeshopbeleid 2024

Op verzoek van de fractie van D66 bespreekt de gemeenteraad het Nijmeegse coffeeshopbeleid 2024. In september start in Nijmegen de experimenteerfase. Coffeeshops mogen dan alleen nog gereguleerde hennep en hasj verkopen. De fractie van D66 wil hier graag met de andere fracties over in gesprek. Passen deze regels nog bij de huidige tijd en is er behoefte om dit te moderniseren?

De vergaderingen van de raad zijn hier live te volgen of later terug te kijken onder de betreffende datum. 

Praat mee met de gemeenteraad tijdens het wijkbezoek in Lindenholt 

Woensdag 4 september bezoekt de gemeenteraad Lindenholt. Tijdens dit bezoek gaan raadsleden in gesprek met bewoners en professionals over wat er leeft in de wijk en wat er nodig is. De middag wordt afgesloten met een gezamenlijk eten waarbij u verder kunt praten met raadsleden over Lindenholt. U bent als bewoner van Lindenholt van harte welkom om dit bezoek bij te wonen. Er zijn maar beperkt plekken beschikbaar, dus wees er snel bij. Bekijk hier het programma en geef u op.

Nieuwsbrief gemeenteraad

Wilt u maandelijks op de hoogte blijven van de agenda’s en onderwerpen van de gemeenteraad. Dan kunt u zich hier abonneren op de nieuwsbrief van de gemeenteraad (afmelden kan op elk moment).