Into Nijmegen
WCAG 2.1 AA onderzoek 2025 -versie 1.0
Algemene gegevens
Onderzoeker | Opdrachtgever | Datum | Versie |
---|---|---|---|
Els Groffen | Gemeente Nijmegen | 28 mei 2025 | 1.0 |
Inleiding
Gemeente Nijmegen vindt het belangrijk dat iedereen digitale informatie kan lezen:
- op ieder apparaat
- op ieder moment
- op iedere plek
- zonder verschil in leeftijd, ervaring, situatie of beperking
Met iedereen bedoelen we dan ook echt iedereen, dus ook de 4 miljoen mensen die een functionele beperking hebben. Bijvoorbeeld mensen die slecht kunnen zien of geen (computer)muis kunnen gebruiken.
Volgens de Wet digitale overheid (Wdo) met daarin het Tijdelijk Besluit digitale toegankelijkheid overheid van juli 2018, moeten websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsorganisaties voldoen aan toegankelijkheidseisen. De verantwoording hiervoor staat in een toegankelijkheidsverklaring op de website.
De toegankelijkheidseisen staan in de Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1). Gemeenten moeten voldoen aan niveau A en AA van deze eisen. De WCAG 2.1 is opgedeeld in 4 principes:
- waarneembaar: omschrijf of toon het als de gebruiker het niet kan zien of horen, denk ook aan voldoende kleurcontrast, schaalbaarheid enzovoort
- bedienbaar: zorg dat je de website met elk middel kan gebruiken
- begrijpelijk: zorg dat mens en software het begrijpen, geef bijvoorbeeld de taal van de pagina aan, maar ook fouten bij formulieren
- robuust: code en elementen kloppen, dit zorgt dat het werkt, ook met verschillende hulpsoftware en apparaten
Dit rapport beschrijft of de website Into Nijmegen voldoet aan deze 4 principes. Elk principe wordt beoordeeld op verschillende voorwaarden (succescriteria).
Het onderzoek naar toegankelijkheid van de website Into Nijmegen was klaar op 28 mei 2025. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de richtlijnen van de WCAG-EM (Web Content Accessibility Guidelines - Evaluation Method). Dit is de manier waarop audits digitale toegankelijkheid uitgevoerd worden.
De website maakt vermoedelijk gebruik van sjabloonpagina's om de content te vullen. Dit is verstandig, maar dan moeten de sjablonen wel goed opgebouwd zijn. Het gaat vaak mis met het juist gebruik van kopstijlen om de content in een hiërarchie te structureren. Dit helpt gebruikers om te weten waar ze moeten beginnen en hoe contentsecties zich tot elkaar verhouden.
Voor iedere webpagina is de taal goed ingesteld en iedere webpagina heeft ook een goede titel. Ook pdf bestanden moeten voldoen aan alle eisen rondom digitale toegankelijkheid. De pdf-bestanden uit de steekproef hebben geen juiste titel.
De website Into Nijmegen voldoet helaas niet aan de nu geldende richtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1 niveau AA). Er zijn 26 van de 50 succescriteria waar een of meer fouten zijn gevonden.
Hoewel de steekproef zorgvuldig wordt gedaan, kan het gebeuren dat een probleem niet gevonden wordt tijdens het onderzoek. Ook kan iets dat nu als probleem wordt beoordeeld bij een volgend onderzoek worden goedgekeurd en andersom. Dit komt door nieuwe kennis over toegankelijkheid.
De gevonden problemen zijn voorbeelden. Controleer daarom bij elk probleem de hele website, om te zien of dit probleem ook op andere plaatsen te vinden is. In de steekproef zijn zoveel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen om een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid.
Vragen over dit onderzoek graag via mail naar teamonline@nijmegen.nl.
Website naam
Into Nijmegen
Soort onderzoek
Volledig
WCAG-versie
2.1
Niveau
AA
Evaluatiemethode
WCAG-EM
Wat is onderzocht (scope)
Alle pagina's op https://www.intonijmegen.com/ (URI-basis)
Wettelijke uitzondering voor de overheid:
- Interactieve kaarten
- Videobestanden die gepubliceerd zijn vóór 23 september 2020
- PDF bestanden die gepubliceerd zijn vóór 23 september 2020
- Audio- en videobestanden die vóór 23 september 2020 op het digitale kanaal zijn geplaatst
Basisniveau van toegankelijkheidsondersteuning
Standaard webbrowsers en hulpapparatuur
Resultaat
Onderstaande tabel laat zien aan hoeveel voorwaarden (succescriteria) de website op dit moment voldoet.
Voldoende | Onvoldoende | Niet aanwezig / Niet van toepassing |
---|---|---|
15 | 26 | 9 |
Afgekeurde criteria
- SUCCESCRITERIUM 1.1.1 (NIVEAU A) - Niet-tekstuele content
- SUCCESCRITERIUM 1.2.3 (NIVEAU A) - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
- SUCCESCRITERIUM 1.2.5 (NIVEAU AA) - Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
- SUCCESCRITERIUM 1.3.1 (NIVEAU A) - Info en relaties
- SUCCESCRITERIUM 1.3.5 (NIVEAU AA) - Identificeer het doel van de input
- SUCCESCRITERIUM 1.4.1 (NIVEAU A) - Gebruik van kleur
- SUCCESCRITERIUM 1.4.3 (NIVEAU AA) - Contrast (minimum)
- SUCCESCRITERIUM 1.4.4 (Niveau AA) - Herschalen van tekst
- SUCCESCRITERIUM 1.4.5 (NIVEAU AA) - Afbeeldingen van tekst
- SUCCESCRITERIUM 1.4.10 (NIVEAU AA) - Reflow
- SUCCESCRITERIUM 1.4.11 (NIVEAU AA) - Contrast van niet-tekstuele content
- SUCCESCRITERIUM 1.4.12 (NIVEAU AA) - Tekstafstand
- SUCCESCRITERIUM 2.1.1 (NIVEAU A) - Toetsenbord
- SUCCESCRITERIUM 2.4.1 (NIVEAU A) - Blokken omzeilen
- SUCCESCRITERIUM 2.4.2 (NIVEAU A) - Paginatitel
- SUCCESCRITERIUM 2.4.4 (NIVEAU A) - Linkdoel
- SUCCESCRITERIUM 2.4.6 (NIVEAU AA) - Koppen en labels
- SUCCESCRITERIUM 2.4.7 (NIVEAU AA) - Focus zichtbaar
- SUCCESCRITERIUM 2.5.3 (NIVEAU A) - Label in naam
- SUCCESCRITERIUM 3.1.2 (NIVEAU AA) - Taal van onderdelen
- SUCCESCRITERIUM 3.2.2 (NIVEAU A) - Bij input
- SUCCESCRITERIUM 3.3.1 (NIVEAU A) - Foutidentificatie
- SUCCESCRITERIUM 3.3.2 (NIVEAU A) - Labels of instructies
- SUCCESCRITERIUM 3.3.3 (NIVEAU AA) - Foutsuggestie
- SUCCESCRITERIUM 4.1.2 (NIVEAU A) - Naam, rol waarde
- SUCCESCRITERIUM 4.1.3 (NIVEAU AA) - Statusberichten
Waarneembaar
Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten toonbaar zijn aan gebruikers op voor hen waarneembare wijze.
Niet-tekstuele content
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
Uitleg:
Tekstalternatieven zijn een belangrijke manier om informatie toegankelijk te maken. Hulpsoftware maakt informatie via tekstalternatieven voor verschillende zintuigen waarneembaar. Bijvoorbeeld door tekst te kunnen zien, voorgelezen te krijgen of via braille te kunnen lezen.
Bevindingen succescriterium 1.1.1
- Als het menu in de rechter bovenhoek is geopend, staan in het menu aan de onderkant hyperlinks naar onder andere de social media kanalen. Een van deze hyperlinks gaat naar de Citystore (VVV). De afbeelding van deze hyperlink heeft geen alternatieve tekst die als linktekst kan dienen. Het advies is om een alternatieve tekst toe te voegen aan deze afbeelding, vergelijkbaar met de hyperlinks naar de andere socials.
- Op pagina www.intonijmegen.com/80jaarvrijheid ontbreken de alternatieve teksten van de logo's van de organiserende partijen. Deze zijn te vinden onderaan de pagina, net boven de footer.
- Op iedere pagina staat links bovenaan het logo van Into Nijmegen. Omdat dit logo tekst bevat, moet deze tekst in zijn geheel terugkomen in de alternatieve tekst van deze informatieve afbeelding: alt="Into Nijmegen - old city, young vibe (logo)". Het is prettig dat er voor hulpsoftware extra informatie is toegevoegd om de hyperlink te verduidelijken: <span class="sr-only">Ga naar de homepage</span>. Maar de alternatieve tekst zelf moet dus aangepast worden.
- Soms wordt een alternatieve tekst aan een afbeelding gekoppeld terwijl deze afbeelding decoratief is. Op het moment van testen staat er op de homepage, onder de kop 'Het beste van Nijmegen', een afbeelding van een hamburger bij het artikel '6 x hamburgers eten in Nijmegen. De vraag is of dit nodig is.
Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Uitleg
Deze voorwaarde gaat over alles wat alléén geluid is (bijvoorbeeld een podcast) of alléén videobeeld (bijvoorbeeld een animatie zonder geluid). Het gaat niet om live geluid of live video. Er moet een andere mogelijkheid zijn die dezelfde informatie geeft.
Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een meia-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Uitleg
Deze voorwaarde zorgt dat mensen die doof of slechthorend zijn, video’s kunnen bekijken en volgen. Door ondertitels aan te bieden, is alle belangrijke informatie ook te lezen.
Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen video-content voor gesynchroniseerde media, behalve als het media bestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Uitleg
Met deze voorwaarde geef je mensen die blind of slechtziend zijn toegang tot informatie die te zien is, bijvoorbeeld in video. Hiervoor moet een uitgeschreven tekst beschikbaar zijn met alle informatie die te zien en te horen is.
Bevindingen succescriterium 1.2.3
Op de website staan video's die gepubliceerd zijn na 23 september 2020 waarbij audiodescriptie ontbreekt. Audiodescriptie is van belang voor mensen met een visuele beperking, omdat zij informatie missen die bijvoorbeeld alleen in tekst in beeld verschijnt. Ook sfeerbeelden worden gemist zonder audiodescriptie.
Voorbeeld video "Walk of the town" op pagina www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown. In deze video komen teksten in beeld als "De walk of the town neemt je mee", "naar iconische plekken", tot aan het logo van Into Nijmegen en het adres van de Citystore Rijk van Nijmegen. Deze teksten zouden bijvoorbeeld door een soort voice-over in een (extra) audiospoor meegenomen kunnen worden. Ook kan via de voice-over een impressie van de beelden worden gegeven. Een andere oplossing is een volledig uitgeschreven transcript waarin ook alle belangrijke beeldinformatie uitgeschreven wordt.
Deze opmerking geldt voor alle video's die gepresenteerd worden op de website.
Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media
Uitleg
Voor alle gesproken tekst en andere belangrijke geluiden in een live video moet je ondertiteling aanbieden.
Dit succescriterium maakt het mogelijk voor mensen die doof of slechthorend zijn, om live (realtime) media of presentaties te bekijken en volgen. Met het aanbieden van ondertiteling is alle hoorbare informatie in de livestream als leesbare tekst beschikbaar.
Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Er wordt audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videoontent in gesynchroniseerde media.
Uitleg
Voldoen aan deze voorwaarde zorgt dat mensen die blind of slechtziend zijn toegang krijgen tot informatie die te zien is in video’s. Deze voorwaarde is hetzelfde als voorwaarde 1.2.3. Maar omdat deze van niveau AA is, gaan de eisen nog wat verder. Een extra eis is het aanbieden van audiodescriptie met alle belangrijke informatie die te zien is.
Bij audiodescriptie beschrijft een stem tussen de dialogen door wat er in beeld te zien is. Denk aan gezichtsuitdrukkingen, omschrijving van de plaats en ontwikkelingen in de verhaallijn of wedstrijd.
Bevindingen succescriterium 1.2.5
Audiodescriptie ontbreekt bij alle video's op de website die gepubliceerd zijn na 23 september 2020. Zie voorbeelden bij succescriteria 1.2.3.
In tegenstelling tot succescriterium 1.2.3 is een volledig uitgeschreven tekst niet meer afdoende. De oplossing moet in het audiospoor verwerkt worden.
Info en relaties
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Uitleg
Voor deze voorwaarde moeten informatie en opbouw van pagina-onderdelen in de code van de webpagina staan. Ook moet in de code staan hoe de onderdelen met elkaar te maken hebben (relatie). De informatie, opbouw en relatie van de onderdelen mag niet alleen duidelijk zijn via de vormgeving.
Voorbeeld: als een kop boven een alinea dik gedrukt is, is het voor iemand die goed kan zien duidelijk dat het een kop is. Iemand die hulpsofware gebruikt, moet die tekst ook als kop kunnen herkennen in de code (H1, H2 etc).
Bevindingen succescriterium 1.3.1
Dit succescriterium kijkt onder andere naar de koppenstructuur. Koppen op een webpagina, structureren content op een toegankelijke manier. Koppen moeten worden georganiseerd in een logische hiërarchie, zodat gebruikers van schermlezers en toetsenborden gemakkelijk de content kunnen begrijpen en navigeren. Het vermoeden is dat redacteuren gebruik maken van sjablonen om pagina's te vullen. Het advies is om alle sjablonen te controleren op juist gebruik van koppen.
Resultaten uit automatische toetsing via Siteimprove:
- Er zijn 564 pagina's met lege koppen, koppen die dus wel in de code benoemd zijn, maar aan de voorkant niet gevuld zijn met inhoud.
- Op 4417 pagina's zijn de koppen niet goed gestructureerd, er zijn dus wel kopniveaus aangebracht, maar de volgorde is niet logisch gestructureerd. H1, H2, H3 etc)
- Op 902 pagina's is content geplaatst zonder opvolgende kop
Resultaten uit handmatige toetsing (niet alleen koppenstructuur):
- Iedere pagina moet een kopstijl van het niveau h1 hebben, deze ontbreekt op de homepage https://www.intonijmegen.com/
- Op sommige pagina's verschijnt bij het openen van de pagina, rechtsboven een driehoek met zwarte tekst op een groene achtergrond. In dit groene vlak staat een kop van het niveau h3.
In de leesvolgorde op bijvoorbeeld pagina www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/historie-van-nijmegen/de-oudste-stad-van-nl komt deze h3 kop direct onder de h1 kop van de pagina. Dat is niet logisch en bovendien ontbreekt in de hiërachie dan een kop van het niveau h2 - Het zoekveld, te bereiken via het hoofdmenu, heeft alleen een placeholder, geen label. Een placeholder verdwijnt zodra je met je muis in het veld klikt en voldoet om deze reden niet als label.
- Op locatiepagina's, zoals bijvoorbeeld pagina www.intonijmegen.com/locaties/4160125655/kelfkensbos, staat een groen blok met contactgegevens. In de tweede kolom van dit groene vlak staan op deze pagina geen gegevens. In de broncode is voor hulpsoftware wel een lijst met lijstitems zichtbaar. Omdat deze items niet gevuld zijn, is dit verwarrend voor gebruikers die hulpsoftware gebruiken. Zij zullen zich afvragen of zij informatie missen. Dit geldt voor alle pagina's waar deze constructie gebruikt wordt en de rechterkolom van de contactgegevens niet zijn gevuld.
- In de footer staat een invoerveld waar een e-mailadres ingevuld moet worden. De placeholder voldoet niet als label omdat deze verdwijnt bij het klikken in het veld. Dit is goed opgelost door een geschreven label boven het veld te plaatsen. Mensen die niet kunnen zien, zien echter geen verband tussen dit label en het invoerveld. De koppeling for/id ontbreekt.
- Video's die worden gepresenteerd op de website staan vaak als opsomming in een lijst, zoals bijvoorbeeld de video 'Walk of the Town' op pagina www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown. Het aria-label van het lijstitem, de video, heeft als toegankelijkheidsnaam aria-label="1 van 1". Dit zegt niets over de inhoud van de video.
- Op pagina ondernemers.intonijmegen.nl/user/register kan door ondernemers een account aangemaakt worden. De formuliervelden zitten gekoppeld in een 'fieldset'- element zonder 'legend'. Toevoegen van een 'legend' zorgt ervoor dat er een beschrijving is van de groep formuliervelden, waardoor de groep beter herkenbaar en begrijpelijk wordt.
- Op pagina www.intonijmegen.com/start-in-nijmegen/studeren/verenigingen/nijmeegse-studentenverenigingen is de eerste alinea opgemaakt met strong. Het gebruik van 'strong' is alleen bedoeld voor sterke nadruk op een enkel woord of enkele worden en niet voor de visuele presentatie van een hele alinea. Gebruik daar CSS voor. Ook de tussenkoppen op deze pagina, bijvoorbeeld "Hoe het werkt" en "Voorwaarden" zijn opgemaakt met het strong-element. Dat is niet de bedoeling.
- Op pagina www.intonijmegen.com/privacy-cookies staat een aantal kopteksten die visueel herkenbaar zijn doordat ze vetgedrukt weergegeven zijn. Bijvoorbeeld de koptekst "Persoonsgegevens die IntoNijmegen verwerkt". Deze teksten zijn niet met een heading element (bijvoorbeeld een H2) opgemaakt maar foutief met een strong element.
Op deze pagina is ook een ongeordende lijst te vinden met de items "Voornaam", "Achternaam", enz. Hier is geen lijstopmaak voor gebruikt met ul en li elementen, maar een p element. De items zijn onder elkaar geplaatst door br elementen en de bullets staan gewoon in de tekst als symbool.
Op de pagina staan ook nog kopteksten die herkenbaar zijn doordat ze cursief worden weergegeven. Hier zijn em elementen voor gebruikt, maar daar zijn em elementen ook niet voor bedoeld. Gebruik hier ook gewoon heading elementen (bijvoorbeeld h3) en maak deze op via CSS. - Bij de audit is ook gekeken naar pdf-bestanden. De pdf-bestanden uit de steekproef hebben geen tags en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om het pdf-bestand te interpreteren. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de pdf- codelaag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen).
Voorbeeld:- Boekje Walk of the Town - benedenstad, te downloaden vanaf pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown
- Kaart rivierengebied, te downloaden vanaf pagina www.intonijmegen.com/locaties/4063209199/rivierpark-nijmegen-1
Betekenisvolle volgorde
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Uitleg
Doel van deze voorwaarde is dat een logische volgorde die te zien is op een webpagina, ook in de code van de pagina staat. Dit gaat over situaties waarin de volgorde van de inhoud op een pagina invloed heeft op de betekenis. Bijvoorbeeld bij het beschrijven van recepten.
Zintuiglijke eigenschappen
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen, zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten als vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Uitleg
Deze voorwaarde zorgt ervoor dat iedereen instructies heeft om de inhoud van de pagina te gebruiken. Ook als de websitebezoeker geen vorm, grootte en plaats op het scherm kan zien of geluid kan horen. Voorbeeld waarbij het fout gaat: "Klik op de rode knop links op het scherm".
Weergavestand
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Uitleg
Doel van deze voorwaarde: ervoor zorgen dat inhoud zichtbaar is in de richting (staand of liggend) die de gebruiker het liefst heeft. Denk hierbij aan mensen in een rolstoel die bijvoorbeeld hun tablet vast hebben staan in een houder. Zij kunnen de richting van de tablet niet aanpassen.
Identificeer het doel van de input
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface én
- de content wordt geimplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Uitleg
Deze voorwaarde richt zich op het makkelijker invullen van online formulieren. Voldoen aan deze voorwaarde zorgt dat software invoervelden automatisch kan invullen. Dit helpt vooral gebruikers met een motorische of cognitieve beperking. Bijvoorbeeld mensen die hun armen niet (goed) kunnen gebruiken of moeite hebben met concentratie of het geheugen. Deze voorwaarde helpt ook mensen met een taalachterstand.
Bevindingen succescriterium 1.3.5
Voor mensen met een cognitieve- of motorische beperking is het fijn als het invullen van formulieren eenvoudig is. Daarom is het verplicht om aan formuliervelden waar persoonlijke gegevens verzameld worden, het attribuut 'autocomplete' toe te voegen.
Onderaan de homepage is een invoerveld om een e-mailadres in te vullen voor het aanmelden van de nieuwsbrief. Dit veld mist in de code het attribuut 'autocomplete', verplicht voor velden waar persoonsgegevens worden uitgevraagd. Zie www.w3.org/TR/WCAG21/ voor een complete lijst met waarden voor dit attribuut en gebruik deze voor alle formuliervelden op de website waar persoonsgegevens via formuliervelden worden uitgevraagd.
Dit geldt ook voor de formuliervelden met persoonsgegevens op pagina https://ondernemers.intonijmegen.nl/user/register.
Zie https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes voor een complete lijst met waarden voor het autocomplete attribuut en gebruik deze voor alle formuliervelden op de website waar persoonsgegevens via formuliervelden worden uitgevraagd.
Gebruik van kleur
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Uitleg
Bij het geven van informatie mag niet alleen kleur gebruikt worden. Mensen met een visuele beperking zoals kleurenblindheid, missen dan informatie. Maak bijvoorbeeld gebruik van een andere vorm of tekst.
Bevindingen succescriterium 1.4.1
Op pagina www.intonijmegen.com staat bovenaan een slider. De actieve afbeelding wordt hier weergegeven door een vierkantje in een solide kleur in plaats van een semi-transparante kleur. Het contrast tussen actief en niet-actief is hier lastig te meten, omdat de niet-actieve knop verschillende kleurentinten heeft vanwege de transparantie. Het advies is een keuze te maken zónder transparantie of een solide randje aan de vierkantjes toe te voegen.
Geluidsbediening
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Uitleg
Deze voorwaarde zorgt ervoor dat gebruikers van voorleessoftware geen last hebben van geluid op een webpagina.
Contrast (minimum)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van tenminste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1
- Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of onderdeel zijn vande afbeelding die significant andere visuele content bevat hebben geen contrasteis
- Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Uitleg
Door deze voorwaarde kunnen mensen die minder goed kunnen zien makkelijker teksten lezen.
Bevindingen succescriterium 1.4.3
- Het is prettig dat de hyperlinks in lopende tekst onderstreept zijn, dat maakt ze duidelijk herkenbaar als link. De onderstreping verdwijnt als je met je muis over de link gaat. Op dat moment is de link niet goed herkenbaar op de plaatsen waar de pagina een lichtblauwe achtergrond heeft. Het contrast van de lichtblauwe linktekst met de lichtblauwe achtergrond is te laag zoals bijvoorbeeld onder de kop 'Beste Europese bestemming 2022' op pagina https://www.intonijmegen.com/old-city-young-vibe.
- Op de homepage, onder de kop 'Verhalen uit Nijmegen' hebben de groene titels een te laag contrast met de lichtblauwe achtergrond. Advies is deze kleur groen via het CSS aan te passen naar bijvoorbeeld #157C68 voor een betere contrastverhouding.
- Op sommige pagina's wordt een kaart van Openstraatmap geplaatst, zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.intonijmegen.com/zien-en-doen/activiteiten/routes/1479880347/het-geheim-van-lent. De teksten aan de onderkant van de kaart in het blauw, hebben een te laag contrast met de witte achtergrond. Informatie over deze kaart kan hierdoor gemist worden.
- Het pdf-bestand 'Kaart Rivierengebied juni 2021 heeft een probleem met het contrast van de witte tekst op blauwe achtergrond aan de onderkant van de eerste pagina. Dit geldt voor alle varianten op blauw die hier als achtergrond gebruikt worden. Ook de namen van bijvoorbeeld de bruggen hebben dit probleem ook.
Op de tweede pagina worden lichtblauwe en lichtgroene teksten gebruikt die zorgen voor te weinig contrast met de achtergrond. Rechts onderaan de tweede pagina in het Colofon stukje, is de tekst ook slecht leesbaar door een te lage contrastratio. - Het pdf-bestand 'Walk of the town - benedenlus' zijn diverse contrastproblemen zoals bijvoorbeeld de witte tekst op blauwe achtergrond, lichtgrijze tekst op een roze achtergrond, de lichtblauwe straatnamen op de kaart.
Herschalen van tekst
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Uitleg
Als tekst niet vergroot kan worden, kunnen slechtziende mensen de tekst misschien niet goed lezen. Ook kunnen zij informatie missen als tekst wegvalt bij het inzoomen tot 200%.
Bevindingen succescriterium 1.4.4
Bij het vergroten van een pagina op een desktop, mag geen informatie verloren gaan. Dit is anders dan bij een mobiele weergave waar soms de keuze gemaakt wordt minder informatie door te geven. Mensen die behoefte hebben aan het vergroten van een beeldscherm naar 200% mogen geen informatie missen. De afspraak is te testen bij een resolutie van 1280 x 1024 pixels.
Er is met deze instellingen informatieverlies op de homepage waar in een carrousel vijf highlights worden gegeven in beeld en tekst. Zonder inzoomen krijgt de bezoeker ook een paragraaf aan tekst mee, na inzoomen blijft deze tekst achterwege.
Afbeeldingen van tekst
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen behalve in de volgende gevallen:
- de afbeelding van de tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker
- een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Uitleg
Mensen met dyslexie of mensen die minder goed kunnen zien, moeten tekst kunnen aanpassen zoals zij het het liefst willen zien.
Bevindingen succescriterium 1.4.5
Op iedere pagina staat links bovenaan het logo van Into Nijmegen. Dit logo bevat tekst. Alle tekst van een logo moet terugkomen in de alternatieve tekst van deze informatieve afbeelding: alt="Into Nijmegen - old city, young vibe (logo)".
Reflow
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS pixels
- horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS pixels
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Uitleg
De bedoeling van deze voorwaarde is om mensen te helpen die slecht kunnen zien. Wanneer zij tekst vergroten, is het handig als ze het kunnen lezen in 1 kolom en ze niet horizontaal moeten scrollen.
Bevindingen succescriterium 1.4.10
- Zie ook succescriterium 1.4.4. Bij het inzoomen op de homepage naar 400% bij een schermresolutie van 1280 x 1024 pixels, schakelt de carrousel op de homepage waar 5 verschillende afbeeldingen getoond worden, over naar de mobiele weergave waarbij de alineatekst verdwijnt, dat is niet de bedoeling.
- Het menu blijft met deze instelling permanent in beeld waardoor deze over de tekst van de pagina komt te liggen en teksten niet altijd leesbaar zijn.
- Als het menu open wordt geklikt, verdwijnen de links die het menu moeten vormen, het menu is dus niet bruikbaar.
Contrast van niet-tekstuele content
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van tenminste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Uitleg
Dit succescriterium gaat ook over het contrast van de toetsenbordfocus als deze is aangepast met CSS. Als dit succescriterium niet goed wordt toegepast hebben mensen met een visuele beperking problemen met het doorlopen van de website omdat zij niet kunnen zien waar de ze zich bevinden op de website. In mindere mate zullen ook mensen met een cognitieve beperking en mensen die gebruik maken van alleen het toetsenbord om te navigeren, informatie kunnen missen.
Bevindingen succescriterium 1.4.11
Op de homepage staat een carrousel /slider met vierkante knoppen om aan te geven welke afbeelding actief is. Afbeeldingen die niet in beeld zijn, hebben een knop die semi-transparant is. Ten opzichte van de achtergrondfoto is er vaak een te laag contrast waardoor de buttons niet altijd goed zichtbaar zijn. Het gemiddelde contrast komt onder de 3,0:1 uit. Het is beter om geen transparantie te gebruiken. Ook als de buttons niet-actief zijn moeten ze nog wel te 'zien' zijn. Het advies is deze buttons te voorzien van een zwarte rand.
Tekstafstand
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Uitleg
Met de toepassing van dit succescriterium zorg je ervoor dat mensen de tekstafstand kunnen aanpassen om beter te kunnen lezen. Bijvoorbeeld door de afstand tussen regels of alinea's te vergroten of letters en woorden te vergroten.
Bevindingen succescriterium 1.4.12
- Op de homepage verdwijnt de knop 'Lees meer' van de tekst op de afbeeldingen uit de carrousel, bovenaan de pagina, als je de instellingen gebruikt die horen bij dit succescriterium.
- Op pagina https://www.intonijmegen.com/agenda/agenda-overzicht wordt de naam van de locatie onder de evenementen afgekapt bij een grotere tekstafstand. 'De Lindenberg in Nijmegen' wordt 'De Lindenberg in... ', 'Lux Nijmegen in Nijmegen' wordt 'Lux Nijmegen in...'
Content bij hover of focus
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- sluiten - er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- aanwijsbaar - wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- aanhouden - de aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: de visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Uitleg
Door toepassing van dit succescriterium kunnen mensen met een visuele beperking de content goed bekijken als zij met de muis over een tekst gaan of als een element de focus krijgt. Zij hebben ook voldoende tijd om de informatie te lezen.
Bedienbaar
PRINCIPE 2
Componenten van de gebruikersinterface moeten bedienbaar zijn.
Toetsenbord
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Uitleg
Alles moet bedienbaar zijn met het toetsenbord of vergelijkbare hulpapparatuur. Dit is belangrijk voor mensen met een visuele beperking, die alleen het toetsenbord moeten en geen muis. Ook mensen met een motorische beperking gebruiken soms een (alternatief) toetsenbord.
Bevindingen succescriterium 2.1.1
Op een zoekresultatenpagina, bijvoorbeeld https://www.intonijmegen.com/zoeken?query=festival, kan in de browser Chrome het zoekwoord 'festival' verwijderd worden door op het kruisje aan de rechterkant van het inputveld te klikken. Dit kan alleen met de muis. Navigerend met het toetsenbord is deze functionaliteit niet te bereiken. Bijzonder is dat in de browser Firefox geen optie is om het inputveld leeg te maken met het kruisje.
Geen toetsenbordval
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Uitleg
Het doel van dit succescriterium is voorkomen dat mensen die alleen het toetsenbord gebruiken, vastlopen op een webpagina.
Enkel teken sneltoetsen
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- uitzetten - er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- opnieuw toewijzen - er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- alleen actief bij focus - de sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Uitleg
Dit succescriterium wordt steeds belangrijker voor mobiele telefoons, omdat een groeiend aantal apps toetsenbordbediening vollediger mogelijk maakt. Foutief gebruik van dit succescriterium kan er voor zorgen dat mensen die spraaksoftware gebruiken per ongeluk iets kunnen activeren. Ook mensen die alleen het toetsenbord gebruiken bij een gewone desktop kunnen per ongeluk iets activeren.
Timing aanpasbaar
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- uitzetten - de gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- aanpassen - de gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- verlengen - de gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- real-time uitzondering - de tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- essentiële uitzondering - de tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering - de tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is dat alle gebruikers genoeg tijd krijgen om gebruik te maken van een website.
Pauzeren, stoppen, verbergen
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Uitleg
Het toepassen van dit succescriterium voorkomt dat bezoekers worden afgeleid tijdens het lezen of gebruiken van de webpagina. Alles wat automatisch beweegt op een website moet je op pauze kunnen zetten, stoppen of verbergen.
Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Uitleg
Dit succescriterium is belangrijk voor de groep van mensen met eplilepsie die ook gevoelig is voor lichtflitsen. Zij kunnen een aanval krijgen van epilepsie als iets meer dan drie keer flitst binnen een seconde.
Blokken omzeilen
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Uitleg
Voor mensen die blind zijn en mensen die alleen het toetsenbord gebruiken, is het heel vervelend om steeds weer opnieuw door terugkerende content te navigeren.
Met terugkerende content bedoelen we bijvoorbeeld het logo, het zoekveld, het servicemenu, het hoofdmenu of submenu aan de linkerkant van de pagina. Eigenlijk alles wat bovenaan de pagina staat, en terugkeert op iedere pagina van de website. Deze informatie moeten gebruikers kunnen overslaan.
Bevindingen succescriterium 2.4.1
Er is een skiplink die naar het onderdeel "main" gaat. Maar als je op 'enter' klikt om de skiplink te volgen gebeurt er niets. Het doel van de skiplink wordt niet herkend en de focus wordt niet verplaatst. Het advies is om dit beter in te richten en de tekst van de skiplink aan te passen "Naar hoofdinhoud".
Paginatitel
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Uitleg
Met dit succescriterium help je gebruikers om (de juiste) content te vinden. Door te zorgen dat elke webpagina een duidelijke en beschrijvende titel heeft, kunnen mensen zich beter oriënteren op de website. PDF bestanden die in de browser worden geopend moeten ook een beschrijvende titel hebben.
Bevindingen succescriterium 2.4.2
De twee pdf-bestanden uit de steekproef (Kaart rivierengebied en het routeboekje 'Walk of the town' ) hebben geen documenttitel gekregen in de bestandseigenschappen.
- Een documenttitel van een pdf-document is net zo belangrijk als een paginatitel van een webpagina. Dit is namelijk het eerste wat voor wordt gelezen door hulpsoftware en moet dus een goede omschrijving geven van de inhoud van het document.
- Naast een goede titel, moet bij de bestandseigenschappen ook de weergave ingesteld worden op "documenttitel" in plaats van "Bestandsnaam". In Adobe Acrobat PRO is dit terug te vinden onder het Tabblad 'Weergave bij openen' en dan bij de 'vensteropties'. Bij 'Tonen' moet dus "Documenttitel" weergegeven worden of ingesteld worden.
Focus volgorde
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Uitleg
Het doel van dit succescriterium is dat de volgorde van de focus op de site juist en logisch is. Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om te navigeren op de website.
Linkdoel
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.
Uitleg
Met het toepassen van dit succescriterium zorg je ervoor dat het doel van elke link duidelijk is.
Bevindingen succescriterium 2.4.4
Op sommige pagina's, zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.intonijmegen.com/contact worden knoppen gebruikt met een identieke linktekst. Bijvoorbeeld 'Lees verder'. Mensen die hulpsoftware gebruiken en een lijst met hyperlinks kunnen oproepen, weten met deze generieke tekst niet waar de link naartoe verwijst. Dit is op te lossen door in de code aanvullende informatie mee te geven voor hulpsoftware.
Dit probleem komt op heel veel plaatsen voorop de website. Gebruikers die voorleessoftware gebruiken, zien de tekstlinks op een pagina zonder context. Zorg er daarom voor dat dezelfde linktekst niet naar verschillende webadressen verwijst.
Voorbeelden:
- Linktekst 'Uitagenda' vanaf de contactpagina
- Linktekst 'Shoppen' heeft twee verschillende doelen
- Linktekst 'Cultuur' heeft twee verschillende doelen Etc.
In de code kan aanvullende informatie toegevoegd worden zodat schermlezers weten naar welke pagina ze gaan.
- Op pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown staat onder de eerste paragraaf een link naar de Engelse versie van deze pagina. De link staat dubbel in de code, eerst met tekst als linktekst, direct daarnaast als afbeelding. De links gaan naar dezelfde pagina, maar de link met de afbeelding heeft geen linktekst, omdat er een alternatieve tekst ontbreekt bij de afbeelding. Advies is om van zowel de tekst als de afbeelding 1 hyperlink te maken.
- Op deze zelfde pagina staat ook een afbeelding met een kaartje van de route. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst, gebruikers die hulpsoftware gebruiken hebben geen idee wat er gebeurt als ze op deze hyperlink klikken.
- Het gebruik van linkteksten als 'Lees meer' of 'Meer informatie' zijn nietszeggend voor gebruikers die hulpsoftware gebruiken. Zij openen soms een lijst met alle hyperlinks van een webpagina en kunnen niets met deze omschrijvingen. De beste oplossing is de visuele linktekst aan te passen. Bijvoorbeeld op pagina https://www.intonijmegen.com/80jaarvrijheid onder de kop 'Oorlogsherinneringen' kan de linkstekst van het artikel over Willy Burgers-Tromp aangepast worden naar 'Meer lezen over Willy Burgers-Tromp' in plaats van alleen 'Meer lezen'.
Deze nietszeggende linkteksten komen veelvuldig voor op de website van Into Nijmegen, ook op pagina's in een andere taal zoals bijvoorbeeld pagina https://en.intonijmegen.com/start-in-nijmegen/blog. Het volstaat om de aanvullende informatie alleen beschikbaar te maken voor mensen die hulpsoftware gebruiken.
Meerdere manieren
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Uitleg
Mensen met een visuele of coginitieve beperking hebben baat bij dit succescriterium omdat er verschillende manieren worden aangeboden om door de website te navigeren.
Koppen en labels
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is om gebruikers te helpen begrijpen welke informatie webpagina’s bevatten en hoe die informatie wordt gepresenteerd. Als koppen duidelijk en beschrijvend zijn, kunnen gebruikers makkelijker de gezochte informatie vinden. De relaties tussen verschillende onderdelen van de content wordt daarmee ook makkelijker te begrijpen.
Bevindingen succescriterium 2.4.6
Op de video's die gestart kunnen worden op de website, zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown is de tekst van de knop om de video te starten voor mensen die hulpsoftware gebruiken niet duidelijk. Het aria-label dat is toegevoegd heeft als waarde 'video afspelen' wat niets zegt over de inhoud van de video. Geef in de code meer informatie over de inhoud van de video zodat iedereen kan bedenken of het de moeite waard is om deze video te bekijken.
Focus zichtbaar
Elke gebruikersinterface die met het toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Uitleg
Het doel van dit succescriterium is dat een gebruiker kan zien welk element op de webpagina de focus heeft. Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om een webpagina te bedienen en wel het scherm kunnen zien (bijvoorbeeld mensen met een motorische beperking).
Bevindingen succescriterium 2.4.7
De focus indicator geeft niet overal voldoende contrast. Met name als de achtergrond donkergroen is, heeft de gestippelde focusrand rond het element te weinig contrast met de achtergrond.
Aanwijzergebaren
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is ervoor te zorgen dat inhoud kan worden bediend met eenvoudige invoer op alle mogelijke apparaten (tablets, mobiele telefoons, touchscreens, enz.) en met verschillende hulpapparatuur.
Aanwijzerannulering
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- geen down-event: het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- up reversal: met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- essentieel: het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is om het voor gebruikers makkelijker te maken om toevallige of foute muisbewegingen te voorkomen.
Label in naam
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is ervoor te zorgen dat mensen met een handicap die op visuele teksten vertrouwen, deze teksten ook met hulpsoftware kunnen gebruiken. Elementen op de website worden vaak voorzien van zichtbare tekst zoals de naam van een formulierveld. In de code hebben deze elementen ook een programmatisch label; de ‘Accessible Name’. Dit label wordt gebruikt om voor te lezen bij gebruikers met hulpsoftware. Het is van belang dat de zichtbare tekstlabels van besturingselementen, overeenkomen met hun toegankelijke namen.
Bevindingen succescriterium 2.5.3
Het logo op elke pagina fungeert als link. Dit logo bevat de tekst "Nijmegen, old city young vibe". Dit betekent dat de tekst terug moet komen in de toegankelijkheidsnaam van de link. Dat is nu niet het geval.
Uitleg: de toegankelijkheidsnaam is de tekst die door hulpsoftware gebruikt wordt om terug te geven aan de gebruiker waarmee duidelijk wordt wat de functie is van een interactief element. In dit geval is dat de alternatieve tekst van de afbeelding, zie ook succescriterium 1.1.1
Bewegingsactivering
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- de beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- de beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Uitleg
Dit succescriterium is van toepassing op functies die worden geactiveerd door een apparaat te verplaatsen (bv. schudden of kantelen) of door naar het apparaat te gebaren. De bedoeling is dat deze functies ook bediend kunnen worden met reguliere interface componenten voor gebruikers.
Begrijpelijk
PRINCIPE 3
Informatie en bediening van de gebruikersinterfacs moeten begrijpelijk zijn.
Taal van de pagina
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Uitleg
Als je dit succescriterium toepast krijgen mensen die gebruik maken van spraaksoftware de tekst in de juiste taal voorgelezen. Dit succescriterium geldt ook voor PDF bestanden.
Taal van onderdelen
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Uitleg
Als de taal van de pagina is ingesteld op Nederlands en een deel van de tekst is in een andere taal, dan moet een zogenaamde taalswitch in de code worden aangebracht. Mensen die gebruik maken van voorleessoftware krijgen dan het stuk tekst ook in de juiste taal voorgelezen. Dit moet ook worden toegepast in PDF bestanden.
Bevindingen succescriterium 3.1.2
Op pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/old-city-young-vibe is voor de tekst "Old City, Young Vibe" geen taalwisseling ingesteld met behulp van HTML-code (lang="en").Voor gebruikers met voorleessoftware zal deze zinsnede steeds met een Nederlands accent uitgesproken worden.
Bij focus
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Uitleg
Het doel van dit succescriterium is dat er geen onverwachte dingen plaatsvinden wanneer een gebruiker door de webpagina navigeert. Dit is belangrijk voor blinde mensen en mensen met een motorische beperking, die alleen het toetsenbord gebruiken. Ook voor mensen die een schermvergroter gebruiken, of voor mensen met een cognitieve beperking is het van belang.
Bij input
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Uitleg
Pas je dit succescriterium toe, dan zorg je ervoor dat het invoeren van gegevens of het selecteren van een bedieningselement voorspelbare gevolgen heeft. Met name mensen met een visuele beperking hebben hier baat bij.
Bevindingen succescriterium 3.2.2
Bij de uitagenda op pagina https://www.intonijmegen.com/agenda/ staan filteropties bij het zoekveld.
Boven het zoekveld staan bijvoorbeeld "Vandaag", "Morgen", enz. In de code blijkt dat dit radio-buttons zijn. Als de focus via het toetsenbord op "Vandaag" komt te staan, en je wilt met de pijltjestoets naar de optie "Morgen" gaan, laadt de pagina meteen opnieuw met de gekozen optie. De focus verschijnt vervolgens weer helemaal bovenaan de pagina.
Hetzelfde geldt voor de opties onder het zoekveld. Ook dit zijn eigenlijk radio-buttons en kunnen ook als zodanig bediend worden. Ook dan treedt een contextwijziging op.
Consistente navigatie
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is om gebruikers te ondersteunen bij het navigeren op verschillende webpagina’s van een website. Mensen die slechtziend zijn en door middel van vergroting slechts een (klein) deel van de pagina zien kunnen bij toepassing beter voorspellen waar ze heen moeten scrollen. Ook mensen met een cognitieve beperking hebben baat bij goede toepassing van dit succescriterium.
Consistente identificatie
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is dat componenten die steeds terugkeren op verschillende pagina's binnen een website ook dezelfde functionaliteit hebben. Denk aan tekstuele links, grafische links, JavaScript objecten, formulierknoppen, enz. Mensen die een screenreader gebruiken of een cognitieve beperking hebben hier baat bij omdat het met name voor deze groep fijn is dat terugkerende functies zoals bijvoorbeeld een zoekfunctie op iedere webpagina op dezelfde plaats staat.
Foutidentificatie
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Uitleg
Dit succescriterium zorgt ervoor dat het invoeren van gegevens of het selecteren van een bedieningselement voorspelbare gevolgen heeft.
Bevindingen succescriterium 3.3.1
Er worden geen foutmeldingen gegenereerd als op pagina https://ondernemers.intonijmegen.nl/user/register niets wordt ingevuld en op de knop 'Nieuw account aanmaken' wordt geklikt.
Labels of instructies
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is dat, als er een handeling van de gebruiker nodig is, er een label of instructie staat. Dit gaat om de tekst op knoppen en om de tekst bij formulier-invoervelden. Goed toegepast is het duidelijk voor de gebruiker wat een knop doet, of wat hij in moet vullen in een formulier.
Bevindingen succescriterium 3.3.2
Er ontbreekt een label bij de zoekfunctie die via het menu te bereiken is. Het woord zoeken verdwijnt als je op het woord klikt, er verschijnt vervolgens een invoerveld, maar zonder visueel zichtbaar label.
Foutsuggestie
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Uitleg
Met dit succescriterium maak je gebruikers duidelijk hoe ze een gemaakte fout in een formulier op kunnen lossen. Dit kan door een voorstel te doen hoe het formulierveld ingevuld moet worden. Mensen met een cognitieve beperking of mensen die blind zijn vinden het soms lastig om te begrijpen hoe ze een fout kunnen corrigeren. Een duidelijk voorstel kan daarbij helpen.
Bevindingen succescriterium 3.3.3
- Er komen alleen door de browser gegenereerde meldingen als op pagina https://ondernemers.intonijmegen.nl/user/register een onjuist e-mailadres wordt ingevoerd.
- Ook bij het aanmelden voor de nieuwsbrief, in de footer van de pagina verschijnt een door de browser gegenereerde tekst als je niets, of een foutief e-mailadres invult.
Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- omkeerbaar - verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden
- gecontroleerd - door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- bevestigd - er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is voorkomen dat er, door het verzenden van een formulier, een actie wordt uitgevoerd die grote gevolgen kan hebben voor de gebruiker als deze niet op dat moment kan worden teruggedraaid.
Robuust
Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala van user agents, met inbegrip van hulptechnologiën.
Parsen
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Uitleg
Het gaat hier om programmeerfouten in de code van de website. De meeste browsers zullen deze er wel uit filteren, maar hulpsoftware is vaak zo ver nog niet. Mensen die gebruik maken van hulpsoftware kunnen problemen ondervinden als de code niet goed is ingericht. Het kan er zelfs toe leiden dat de hulpsoftware vastloopt.
Naam, rol waarde
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Uitleg
Het doel van dit succescriterium is dat voor alle interactieve elementen, de naam en de rol (en eventueel andere eigenschappen), bepaald kunnen worden door hulpsoftware. Het gaat om elementen zoals links, knoppen, formuliervelden, enz. Als er geen goede informatie is over de naam, rol en waarde van een component kan dit gevolgen hebben voor de werking van hulpsoftware.
Bevindingen succescriterium 4.1.2
- Als hyperlinks bestaan uit alleen een afbeelding, zoals bijvoorbeeld onderaan pagina https://www.intonijmegen.com/80jaarvrijheid de drie hyperlinks naar 'Vrijheid Gelderland 80 jaar', 'Provincie Gelderland' en 'Nationaal Comite 4 en 5 mei' moet het tekstalternatief van deze afbeelding het doel van de link beschrijven. De alternatieve teksten van deze afbeeldingen ontbreken en daardoor kan het doel niet bepaald worden door mensen die niet kunnen zien.
- Op pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown ontbreekt een toegankelijke naam voor de actie die uitgevoerd kan worden door te klikken op de afbeelding met de route. Ook hier ontbreekt een alternatieve tekst.
Alternatieve teksten zijn heel belangrijk als een afbeelding informatief is. Logo's en afbeeldingen die als hyperlink dienen moeten op de afbeelding een goede alternatieve tekst hebben zodat het linkdoel van het interactieve element duidelijk is. Check dit voor alle interactieve afbeelding op de website. Het gaat te ver om deze allen te benoemen
- Het invoerveld in de footer om je in te schrijven voor de nieuwsbrief heeft geen naam -> het label ontbreekt. Hierdoor kan hulpsoftware de toegankelijkheidsnaam niet bepalen waardoor het onduidelijk is welke informatie ingevuld moet worden.
- Op pagina https://www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown staat een afbeelding van een routekaart. De kaart valt onder een uitzondering, maar de kaart is wel interactief en fungeert als link naar een vergroting. Hulpsoftware kan geen toegankelijkheidsnaam van deze link bepalen (zie ook SC 2.4.4).
Statusberichten
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Uitleg
De bedoeling van dit succescriterium is ervoor te zorgen dat de rol of eigenschappen van statusberichten in de code is vastgelegd op een manier dat het werk van de gebruiker niet onnodig onderbroken wordt.
Bevindingen succescriterium 4.1.3
Als op pagina https://www.intonijmegen.com/evenementen-aanmeldformulier in een formulier geen enkel veld wordt ingevuld, verschijnen er onder de invulvelden statusberichten. Deze statusberichten moeten een rol meekrijgen en dat is hier niet gebeurd. Hulpsoftware kan nu niets met deze statusberichten. Het advies is om aan deze berichten een aria-live="polite" mee te geven.
Controleer dit bij alle formulieren op de website.
- www.intonijmegen.com
- www.intonijmegen.com/contact
- www.intonijmegen.com/evenementen-aanmeldformulier
- ondernemers.intonijmegen.nl/user/register
- www.intonijmegen.com/colofon
- www.intonijmegen.com/privacy-cookies
- www.intonijmegen.com/agenda/agenda-overzicht
- www.intonijmegen.com/zien-en-doen
- www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen
- www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/wijken-in-nijmegen/nijmegen-noord
- www.intonijmegen.com/plan-je-bezoek
- en.intonijmegen.com/start-in-nijmegen/blog
- www.intonijmegen.com/old-city-young-vibe
- www.intonijmegen.com/zoeken
- www.intonijmegen.com/blijf-op-de-hoogte/nieuws/lindenberg-lanceert-video-over-de-waarde-van-kunst-en-cultuureducatie
- www.intonijmegen.com/agenda/agenda-overzicht/3540921535/ellen-ten-damme-2
- www.intonijmegen.com/zien-en-doen/activiteiten/routes/3292470304/pleinenroute
- www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/historie-van-nijmegen/de-oudste-stad-van-nl
- www.intonijmegen.com/80jaarvrijheid
- www.intonijmegen.com/ontdek-nijmegen/highlights/walkofthetown
- www.intonijmegen.com/agenda/agenda-overzicht/4269672640/de-stem-van-nijmegen-audiotour
- www.intonijmegen.com/zien-en-doen/shoppen
- www.intonijmegen.com/locaties/4160125655/kelfkensbos
- PDF: Kaart rivierengebied
- PDF: Benedenlus Walk of the town
- HTML
- CSS
- WAI-ARIA
- DOM
- Javascript
- Mozilla Firefox, versie 139 (primair)
- Google Chrome, versie 137
- Microsoft Edge, versie 136
- IOS 18.5 op iPhone 12
- Colour Contrast Analyzer
- NVDA in combinatie met Mozilla Firefox
- PAC2024