Wij zijn groen gezond en in beweging Nijmegen

WCAG 2.1 AA onderzoek -versie 1.0

Algemene gegevens

Onderzoeker Opdrachtgever Onderzochte website Onderzoeksdatum
Els Groffen Gemeente Nijmegen ggibnijmegen.nl 8 juli 2022

Inleiding

Gemeente Nijmegen vindt het belangrijk dat iedereen digitale informatie kan lezen:

  • Op ieder apparaat
  • Op ieder moment
  • Op iedere locatie
  • Ongeacht leeftijd, ervaring, situatie of beperking

Met iedereen bedoelen we dan ook echt iedereen, dus ook de 4 miljoen mensen die een  functionele beperking hebben. Bijvoorbeeld mensen die slecht kunnen zien of geen muis kunnen gebruiken.

Volgens het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van juli 2018 moeten websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties voldoen aan toegankelijkheidseisen. De verantwoording hiervoor staat in een toegankelijkheidsverklaring op de website.

De toegankelijkheidseisen staan in de Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1). Gemeenten moeten voldoen aan niveau A en AA van deze eisen. De WCAG 2.1 is opgedeeld in 4 principes:

  • Waarneembaar (omschrijf of toon het als ik het niet kan zien of horen, denk ook aan voldoende kleurcontrast, schaalbaarheid etc.)
  • Bedienbaar (zorg dat je de website met welk middel dan ook kan bedienen)
  • Begrijpelijk (zorg dat mens en software het begrijpt, geef bijvoorbeeld de taal van de pagina aan, maar ook fouten bij formulieren)
  • Robuust (code en elementen kloppen, dit zorgt dat het werkt, ook met verschillende hulpsoftware en apparaten)

Dit rapport beschrijft of de website "ggibnijmegen.nl" voldoet aan deze 4 principes. Elk principe wordt beoordeeld op verschillende voorwaarden (succescriteria).

Het onderzoek naar de toegankelijkheid van ggibnijmegen.nl is volgens de inspectiemethode WCAG-EM uitgevoerd en afgerond op 8 juli 2022.

Van de 50 succescriteria waaraan voldaan moet worden, zijn 25 succescriteria voldoende of niet van toepassing. Het onderzoek laat zien dat er 25 succescriteria zijn die onvoldoende zijn. Dit betekent dat de website ggibnijmegen.nl helaas nog niet voldoet aan de huidige toegankelijkheidseisen.Uit het rapport blijkt dat er goed gekeken moet worden naar alternatieve teksten van afbeeldingen, zoals het logo van Wij zijn groen, gezond en in beweging. De tekst die in het logo is verwerkt moet terug komen in de alternatieve tekst van de afbeelding.

Bij het schalen naar andere formaten verdwijnt soms inhoud van de webpagina waardoor informatie gemist wordt door mensen die baat hebben bij een andere beeldschermresolutie.

De website is niet altijd goed benaderbaar via het toetsenbord zoals de tabbladen die gebruikt worden op de pagina over aanvaardbaar alcoholgebruik.

De beheerders van de website zijn gemotiveerd de uitkomsten van dit onderzoek te gebruiken in het verbetertraject van de website ggibnijmegen.nl.

In dit rapport worden voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen. Dit betekent niet dat we hiermee álle problemen hebben benoemd. Het kan zijn dat een bepaald probleem op meer plaatsen binnen de website voorkomt.Hoewel het onderzoek zorgvuldig is uitgevoerd, betreft het een steekproef en kan het zijn dat een probleem nu niet gesignaleerd is.

Vragen over dit rapport kunnen gesteld worden via teamonline@nijmegen.nl.

Website naam

Wij zijn groen gezond en in beweging Nijmegen

Wat is onderzocht (scope)

  • Alle pagina's op ggibnijmegen.nl (URI basis).
  • Op verzoek van de opdrachtgever, NIET de pagina's die volgen op de optie login in het menu rechtsboven. Er kan op dit moment nog niet ingelogd worden, leverancier wordt gevraagd dit onderdeel uit het menu te verwijderen totdat inloggen mogelijk is.

Wettelijke uitzonderingen voor de overheid:
- PDF bestanden die vóór 23 september 2018 op het digitale kanaal zijn geplaatst

WCAG-versie

2.1

Niveau

AA

Onderzoeksmethode

WCAG-EM

Basisniveau van toegankelijkheids-ondersteuning

Standaard webbrowsers en hulpapparatuur.

Resultaat

Onderstaande tabel laat zien aan hoeveel voorwaarden (succescriteria) de website op dit moment voldoet.

Voldoende Onvoldoende Niet aanwezig / Niet van toepassing
14 15 11

Afgekeurde criteria

PRINCIPE 1

Waarneembaar

Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten toonbaar zijn aan gebruikers op voor hen waarneembare wijze.

SUCCESCRITERIUM 1.1.1 (NIVEAU A)

Niet-tekstuele content

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Uitleg:

Tekstalternatieven zijn een belangrijke manier om informatie toegankelijk te maken. Hulpsoftware maakt informatie via tekstalternatieven voor verschillende zintuigen waarneembaar. Bijvoorbeeld door tekst te kunnen zien, voorgelezen te krijgen of via braille te kunnen lezen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.1.1

  1. Het logo op iedere pagina heeft als toegankelijkheidsnaam "GGIB". Dit is niet voldoende omdat er tekst in het logo staat die mee moet worden genomen. Het advies is hier "Logo GGIB: Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen (home)" van te maken.

  2. Het icoontje van het huisje in de menubalk is zwart op de homepage en oranje op alle andere pagina's. De toegankelijkheidsnaam is in alle gevallen "Home" wat eigenlijk alleen klopt als je ook daadwerkelijk op de homepage bent. Ben je op een vervolgpagina zou het oranje huisje als toegankelijkheidsnaam "Naar homepage" moeten zijn.

  3. Afbeelding op de homepage onder het menu (Valkhofpark) is decoratief en moet een alt-attribuut krijgen dat verder leeg is: alt="".

  4. Homepage en andere pagina'sAls een afbeelding gebruikt wordt als hyperlink, zoals het geval is bij de logo's van de partners, dan is het van belang dat het alt-attribuut van de afbeelding als linkdoel fungeert. Het title-attribuut bij de link is alleen bedoeld voor aanvullende informatie. Als er geen aanvullende informatie nodig is, is het beter het title-attribuut achterwege te laten. Nu is zowel het alt-attribuut als de title gevuld met dezelfde tekst en wordt dit dubbel voorgelezen.

    Daarnaast is het advies om aan te geven dat klikken op de link betekent dat je naar een pagina gaat met informatie over de partner, niet naar de website van de partner (zoals je zou verwachten). Een goede alternatieve tekst zou zijn "Meer informatie over [naam partner]".

    Bij de logo's van de initiatiefnemers in de footer is het om dezelfde reden van belang aan te geven dat klikken op het logo betekent dat er een nieuw venster opent met de website van de initiatiefnemer. Het title -attribuut van de link kan dan worden "Website [naam initiatiefnemer] - opent in nieuw venster"

  5. Afbeelding van het hele team op https://www.ggibnijmegen.nl/de-beweging/wie-zijn-we is niet decoratief. De alternatieve tekst is nu "Wie zijn we". Het advies is hier "Groepsfoto stuurgroep en procesteam wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen" van te maken.

  6. Op de themapagina's zoals bijvoorbeeld https://www.ggibnijmegen.nl/themas/rookvrije-generatie zijn grote afbeeldingen direct naast de titel decoratief. Zij kunnen een alt="" meekrijgen.

  7. De afbeelding op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa heeft geen alternatieve tekst. Voeg een alt="xxx" toe die de afbeelding globaal omschrijft en voeg onder de afbeelding tekst toe die de infographic beschrijft zodat er een alternatief is.

  8. Het logo bovenaan de PDF van de privacyverklaring heeft geen alternatieve tekst. Link naar de PDF: https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957

Het is aan te raden alle afbeeldingen op de website na te lopen en te beoordelen of de afbeelding decoratief is en een alt="" mee krijgt of dat de afbeelding informatief is en een beschrijvende alt-tekst mee moet krijgen.

Advies:Op de homepage staan blauwe icoontjes naast tekst, direct onder de headerfoto. Dit zijn decoratieve icoontjes in het formaat svg. Deze zullen waarschijnlijk door hulpsoftware genegeerd worden, maar om hier helemaal zeker van te zijn is het advies het attribuut aria-hidden="true" toe te voegen zodat deze worden verborgen voor hulpsoftware.

Ditzelfde advies geldt voor de tekeningen boven de stappen 1, 2 en 3. Ook dit zijn svg-bestanden die, om ze te verbergen voor hulpsoftware, aangevuld kunnen worden met het attribuut aria-hidden="true".

De >> tekens tussen stap 1/2/3 kunnen ook voorzien worden van een aria-hidden="true" attribuut zodat ze verborgen worden voor hulpsoftware.

SUCCESCRITERIUM 1.2.1 (NIVEAU A)

Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content
  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Uitleg

Deze voorwaarde gaat over alles wat alléén geluid is (bijvoorbeeld een podcast) of alléén videobeeld (bijvoorbeeld een animatie zonder geluid). Het gaat niet om live geluid of live video. Er moet een andere mogelijkheid zijn die dezelfde informatie geeft.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.2.2 (NIVEAU A)

Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een meia-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Uitleg

Deze voorwaarde zorgt dat mensen die doof of slechthorend zijn, video’s kunnen bekijken en volgen. Door ondertitels aan te bieden, is alle belangrijke informatie ook te lezen.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.2.3 (NIVEAU A)

Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen video-content voor gesynchroniseerde media, behalve als het media bestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Uitleg

Met deze voorwaarde geef je mensen die blind of slechtziend zijn toegang tot informatie die te zien is, bijvoorbeeld in video. Hiervoor moet een uitgeschreven tekst beschikbaar zijn met alle informatie die te zien en te horen is.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 1.2.4 (NIVEAU AA)

Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media

Uitleg

Voor alle gesproken tekst en andere belangrijke geluiden in een live video moet je ondertiteling aanbieden.  
Dit succescriterium maakt het mogelijk voor mensen die doof of slechthorend zijn, om live (realtime) media of presentaties te bekijken en volgen. Met het aanbieden van ondertiteling is alle auditieve informatie in de livestream als leesbare tekst beschikbaar.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.2.5 (NIVEAU AA)

Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Er wordt audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videoontent in gesynchroniseerde media.

Uitleg

Voldoen aan deze voorwaarde zorgt dat mensen die blind of slechtziend zijn toegang krijgen tot informatie die te zien is in video’s. Deze voorwaarde is hetzelfde als voorwaarde 1.2.3. Maar omdat deze van niveau AA is, gaan de eisen nog wat verder. Een extra eis is het aanbieden van audiodescriptie met alle belangrijke informatie die te zien is.

Bij audiodescriptie beschrijft een stem tussen de dialogen door wat er in beeld te zien is. Denk aan gezichtsuitdrukkingen, omschrijving van de plaats en ontwikkelingen in de verhaallijn of wedstrijd.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.3.1 (NIVEAU A)

Info en relaties

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Uitleg

Voor deze voorwaarde moet informatie en opbouw van pagina-onderdelen in de code van de webpagina staan. Ook moet in de code staan hoe de onderdelen met elkaar te maken hebben (relatie). De informatie, opbouw en relatie van de onderdelen mag niet alleen duidelijk zijn via de vormgeving.
Voorbeeld: als een kop boven een alinea dik gedrukt is, is het voor iemand die goed kan zien duidelijk dat het een kop is. Iemand die hulpsofware gebruikt, moet die tekst ook als kop kunnen herkennen in de code (H1, H2 etc).

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.3.1

  1. Op iedere pagina staat rechts bovenaan een menu met items ('Nieuws", "Contact" etc). Dit menu is opgemaakt als ongeordende lijst <ul> met role="list". Als dit gebruikt wordt, moeten de items van de lijst verplicht opgemaakt worden met <li></li> óf de items moeten een role="listitem" krijgen. Zo niet, dan worden de items niet door hulpsoftware opgepakt.

    Dit geldt ook voor de selectie van de partners die op iedere pagina weergegeven worden. Hier wordt binnen een <div> een role="list" attribuut gebruikt terwijl er geen HTML code voor lijstitems wordt gebruikt.

  2. Vergelijkbaar hiermee is wat er op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa gebeurt. Hier is ook een lijstweergave, maar deze is met gewone tekst opgemaakt door middel van het -teken. Dit is fout en hier moet de opmaak voor lijstweergave worden gebruikt.

  3. Op de homepage wordt in drie stappen uitgelegd hoe je mee kunt doen. De icoontjes boven "Stap 1", "Stap 2" fungeren als link. Omdat in de tekst eronder woorden onderstreept zijn, denken mensen dat hier ook op geklikt kan worden. Dat kan alleen bij de onderstreping bij "Stap 3".Het advies is een heel aanklikbaar blok te maken van zowel het icoon, de koptekst en de tekst er onder.

  4. In de PDF van de privacyverklaring (https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957) staan kopteksten die niet als kopteksten zijn opgemaakt maar als vetgedrukt.

  5. De lijst met doelen in de privacyverklaring wordt door een pagina-break opgesplitst en bestaat nu eigenlijk uit twee lijsten.

  6. De PDF over het Nijmeegs sportakkoord (zie https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/6dc55329-b006-4afc-b50d-68fad273c046/nijmeegs-sportakkoord.pdf?v=1631361953) en die van de privacyverklaring (zie https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957) zijn niet voorzien van tags en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Advies: Over heel de website verspreid hebben contentmanagers woorden in lopende tekst opgemaakt als vet, of onderstreept met de insteek hier meer nadruk op te letten. Zij zijn zich er van bewust dat dit niet goed is en dit via het CSS moet worden ingeregeld. Zij gaan dit oppakken met de leverancier.Voorbeeld op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa het woord "rapport" als laatste woord van de alinea.Of op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactinformatie waar de tekst "Hoe kunnen we je helpen" opgemaakt is met <b> om de nadruk er op te leggen.

SUCCESCRITERIUM 1.3.2 (NIVEAU A)

Betekenisvolle volgorde

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Uitleg

Doel van deze voorwaarde is dat een logische volgorde die te zien is op een webpagina, ook in de code van de pagina staat. Dit gaat over situaties waarin de volgorde van de inhoud op een pagina invloed heeft op de betekenis. Bijvoorbeeld bij het beschrijven van recepten.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.3.2

  1. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/de-beweging/wie-zijn-we worden de personen van de stuurgroep gepresenteerd. De koptekst staat onder de foto. Voor mensen van hulpsoftware is het beter deze in de code boven de foto te plaatsen zodat zij bij het navigeren via koppen alle informatie die bij de kop hoort ook bij elkaar hebben.
  2. Op https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/praktijkonderzoek gebeurt het zelfde met de voorbeelden van praktijkonderzoeken. De koptekst "Zet Vetlekker op de Kaart!" zou in de code als eerste element van het <article> element moeten staan zodat bij het navigeren via koppenstructuur duidelijk is dat ook de foto bij de kop hoort.

SUCCESCRITERIUM 1.3.3 (NIVEAU A)

Zintuiglijke eigenschappen

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen, zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten als vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Uitleg

Deze voorwaarde zorgt ervoor dat iedereen instructies heeft om de inhoud van de pagina te gebruiken. Ook als de websitebezoeker geen vorm, grootte en plaats op het scherm kan zien of geluid kan horen. Voorbeeld waarbij het fout gaat: "Klik op de rode knop links op het scherm".

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.3.4 (NIVEAU AA)

Weergavestand

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Uitleg

Doel van deze voorwaarde: ervoor zorgen dat inhoud zichtbaar is in de richting (staand of liggend) die de gebruiker het liefst heeft. Denk hierbij aan mensen in een rolstoel die bijvoorbeeld hun tablet vast hebben staan in een houder. Zij kunnen de richting van de tablet niet aanpassen.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 1.3.5 (NIVEAU AA)

Identificeer het doel van de input

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

  • het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface én
  • de content wordt geimplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.

Uitleg

Deze voorwaarde richt zich op het makkelijker invullen van online formulieren. Voldoen aan deze voorwaarde zorgt dat software invoervelden automatisch kan invullen. Dit helpt vooral gebruikers met een motorische of cognitieve beperking. Bijvoorbeeld mensen die hun armen niet (goed) kunnen gebruiken of moeite hebben met concentratie of het geheugen. Deze voorwaarde helpt ook mensen met een taalachterstand.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.3.5

In de formulieren van de website, zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier, worden bij inputvelden attributen gebruikt die niet geschikt zijn voor hulpsoftware. Het betreft hier de attributen autocomplete="on" en autosuggest="off".Gebruik bij inputvelden de daarbij horende autocomplete-waarden zoals autocomplete="email".Een compleet overzicht met gestandaardiseerde waardes is te vinden op de website van W3C.org: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes.

SUCCESCRITERIUM 1.4.1 (NIVEAU A)

Gebruik van kleur

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Uitleg

Om informatie over te brengen mag niet alleen kleur gebruikt worden. Mensen met een visuele beperking zoals kleurenblindheid, missen dan informatie.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.1

  1. Links in lopende tekst hebben een blauwe kleur (#2E76AD) die onvoldoende contrast heeft met de omliggende tekst (#494947). De contrastratio is 1,9:1 waar dit 3:1 moet zijn.In het voorgesprek werd duidelijk dat contentbeheerders dit ook ontdekt hadden en zij hebben op de meeste plaatsen links in lopende tekst 'vet' gemaakt door <b> te gebruiken. De leverancier kan echter in het CSS de kleurwaardes dusdanig aanpassen dat de contrastratio voldoende is. Daarnaast is het advies om links in lopende tekst altijd te onderstrepen, niet alleen bij hover zoals nu het geval is.

    Let op: Op de homepage onder "Stap 1", "Stap 2" worden woorden onderstreept die (nog) niet als link zijn ingesteld. Ook dit wekt verwarring omdat mensen bij onderstreping in de tekst uitgaan van een te volgen link.

  2. Rechtsboven op iedere pagina staan drie letters A die samen 1 knop zijn. De toegankelijkheidsnaam van deze knop in zijn geheel, is meegegeven aan het title-attribuut van de <button>: "Increase text step by step". Dit is een Engelse tekst die niet door iedereen begrepen zal worden.Bovendien is er alleen een kleurverandering te zien om aan te geven op welk vergrootniveau je bent. Voor mensen die kleurenblind zijn valt deze kleur niet op.
SUCCESCRITERIUM 1.4.2 (NIVEAU A)

Geluidsbediening

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Uitleg

Deze voorwaarde zorgt ervoor dat gebruikers van voorleessoftware geen last hebben van geluid op een webpagina.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 1.4.3 (NIVEAU AA)

Contrast (minimum)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van tenminste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

  • Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1
  • Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of onderdeel zijn vande afbeelding die significant andere visuele content bevat hebben geen contrasteis
  • Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Uitleg

Door deze voorwaarde kunnen mensen die minder goed kunnen zien makkelijker teksten lezen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.3

  1. Na klikken op 'Zoeken' staat er in het invulveld de tekst "Ik zoek...". Deze tekst verdwijnt zodra je begint te typen. Toch moet deze tekst ook voldoen aan de contrast-eisen. Als dit niet is ingesteld via CSS, bepaalt de browser de kleur van de tekst. Hierdoor kan deze, zoals nu het geval is, te weinig contrast krijgen.

  2. Het advies is via CSS het contrast te verhogen van hyperlinks in lopende tekst zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/themas/aanvaardbaar-alcoholgebruik. Contentbeheerders maken de hyperlinks in lopende tekst nu vaak 'vet' via het element <strong> om de link duidelijker te maken. Dit mag niet omdat <strong> alleen gebruikt mag worden om iets nadruk te geven.

  3. De cookiemelding heeft witte tekst op een blauwe achtergrond (#378ACA). De contrastverhouding is te laag, namelijk 3,71:1 waar dit 4,5:1 moet zijn.

  4. De oranje tekst (#FF8100) in het kruimelpad heeft een te laag contrast met de witte achtergrond, namelijk 2,5:1 waar dit 4,5:1 moet zijn.

  5. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa staat een infographic waarbij het contrast te laag is als de tekst wit is en een blauwe achtergrond heeft, namelijk 3,78:1 waar dit 4,5:1 moet zijn.

  6. In het logo die bovenaan de privacyverklaring staat (zie https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957) worden kleuren gebruikt voor de teksten. Omdat het hier een logo betreft vallen deze niet onder de contrast-eis. Dit geldt wel voor die zelfde kleuren die vervolgens in de regel onder het logo worden gebruikt. Deze hebben allen een te laag contrast met de witte achtergrond; groen (1,7:1 waar dit 4,5:1 moet zijn), blauw (3,2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn) en oranje (2,7:1 waar dit 4,5:1 moet zijn)

  7. Ook in de PDF van het Nijmeegs sportakkoord zijn problemen gevonden met het contrast. (zie: https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/6dc55329-b006-4afc-b50d-68fad273c046/nijmeegs-sportakkoord.pdf?v=1631361953)Op de eerste paar pagina's staan ook teksten met verschillende kleuren met een te laag contrast. Bij grote teksten is dit een probleem voor de groene en oranje teksten. Bij blauw is het net genoeg.Op pagina 12 is er een te laag contrast van de witte tekst op lichtgroene achtergrond (1,6:1 waar dit 4,5:1 moet zijn). Op pagina 4 heeft de witte tekst "INHOUD" een te laag contrast met de achtergrondfoto.

Het kan zijn dat de kleurencombinaties zoals hierboven benoemd ook op andere plaatsen op de website voorkomen.

SUCCESCRITERIUM 1.4.4 (Niveau AA)

Herschalen van tekst

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Uitleg

Als tekst niet vergroot kan worden, kunnen slechtziende mensen de tekst misschien niet goed lezen. Ook kunnen zij informatie missen als tekst wegvalt bij het inzoomen tot 200%.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.4

Bij een resolutie van 1280 x 1024 pixels en een vergroting van 200% valt tekst weg.

  1. Op de homepage staan onder de eerste kop en foto 4 teksten met iconen. Bij bovenstaande instelling zie je slechts 1 icoon met tekst. Andere teksten komen alleen naar voren als je swipet, maar dat moet je net weten. Beter is om ervoor te zorgen dat je navigatiepijltjes krijgt om de andere teksten te zien.

  2. Op de homepage staat nu 1 nieuwsbericht in plaats van 3. Informatie wordt gemist. Dit kan opgelost worden door middel van navigatiepijltjes, of het plaatsen van drie nieuwsberichten onder elkaar.

    Dit geldt ook voor het aantal partners dat getoond wordt. Vier in plaats van vijf.

  3. Bij andere pagina's dan de homepage ontbreekt het kruimelpad.

  4. Op https://www.ggibnijmegen.nl/nieuws gaat het niet goed met de volgorde van de nieuwsberichten die onder elkaar getoond worden.

SUCCESCRITERIUM 1.4.5 (NIVEAU AA)

Afbeeldingen van tekst

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen behalve in de volgende gevallen:

  • de afbeelding van de tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker
  • een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Uitleg

Mensen met dyslexie of mensen die minder goed kunnen zien, moeten tekst kunnen aanpassen zoals zij het het liefst willen zien.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.5

Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa staat een infographic met tekst. Omdat de tekstgrootte of -afstand niet aan te passen is, moet er gezorgd worden voor een toegankelijk alternatief zoals bijvoorbeeld het uitschrijven van de teksten (zie ook SC 1.1.1).

SUCCESCRITERIUM 1.4.10 (NIVEAU AA)

Reflow

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

  • verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS pixels
  • horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS pixels

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out  vereisen.

Uitleg

De bedoeling van deze voorwaarde is om mensen te helpen die slecht kunnen zien. Wanneer zij tekst vergroten, is het handig als ze het kunnen lezen in 1 kolom en ze niet horizontaal moeten scrollen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.10

  1. Dezelfde items zoals benoemd bij SC 1.4.4 vallen weg bij een resolutie van 320px breedte. Er is geen indicatie dat via swipen andere items te lezen zijn.

  2. De afbeelding met tekst op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa is niet meer leesbaar. Daarom het advies de resultaten uit te schrijven in tekst.

SUCCESCRITERIUM 1.4.11 (NIVEAU AA)

Contrast van niet-tekstuele content

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van tenminste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

  • visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
  • delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Uitleg

Dit succescriterium gaat ook over het contrast van de toetsenbordfocus als deze is aangepast met CSS. Als dit succescriterium niet goed wordt toegepast hebben mensen met een visuele beperking problemen met het doorlopen van de website omdat zij niet kunnen zien waar de ze zich bevinden op de website. In mindere mate zullen ook mensen met een cognitieve beperking en mensen die gebruik maken van alleen het toetsenbord om te navigeren,  informatie kunnen missen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.11

  1. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/praktijkonderzoek kan gefilterd worden op thema. In het donkergrijze vlak met de witte tekst "Selecteer thema" staat ook een lichter grijs driehoekje dat naar beneden wijst om een thema te selecteren. De contrastratio van dit teken is te laag ( 2,2:1 waar dit 3:1 moet zijn) waardoor mensen met een visuele beperking deze optie over het hoofd kunnen zien.Dit geldt ook voor andere pagina's waar op thema of type gefilterd kan worden.

  2. De scheidingstekens van het kruimelpad op de vervolgpagina's hebben een ">" als scheidingteken in de kleur #CCC. Deze kleur heeft een te laag contrast op de witte achtergrond en is daarom slecht zichtbaar voor mensen met een visuele beperking.

  3. Na klikken op 'Zoeken' komt een invulveld tevoorschijn met aan de rechterkant een oranje icoontje met een wit loepje. De contrastverhouding van deze kleur is te laag: 2,5:1 in plaats van 3:1

  4. Op de homepage staat in drie stappen uitgelegd hoe je in beweging komt voor een gezonder Nijmegen. Doordat er ">>" tekens tussen de stappen staan, lijkt het een proces te zijn, eerst stap 1, dan stap 2 en dan stap 3. Als dit zo is, dan hebben de ">>" tekens een functie en moet het contrast voldoende zijn. Dit is nu niet het geval. Het lichtgrijs (#F3F2EC) op wit heeft een contastratio van 1,1:1 waar dit voor iconen 3:1 moet zijn.

  5. Contrast van invoervelden is voldoende voor het formulier op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier.Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/doe-mee/word-partner zijn de invoervelden lichtgrijs (#EAEAEA) wat een te laag contrast geeft met de witte achtergrond. Dit is een probleem voor mensen die slechtziend zijn. Als je klikt in het invoerveld komt een duidelijke zwarte rand om het invoerveld maar voor een slechtziend persoon moet nu gokken waar het invoerveld zich bevindt. Beter is een rand rond het invoerveld te plaatsen, niet pas als de focus op het veld komt.

  6. Het vinkje in formulieren, zoals bijvoorbeeld het formulier op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier, waarmee men akkoord gaat met de privacyverklaring heeft te weinig contrast. Het groen (#BCCE0E) heeft een te lage contrastratio met het witte vinkje (1,8:1 waar dit 3:1 moet zijn)Het groen (#BCCE0E) heeft een te lage contrastratio met de donkerblauwe (#2E76AD) achtergrond (2,8:1 waar dit 3,0:1 moet zijn)

  7. In de privacyverklaring die via PDF gepresenteerd wordt, worden in lijsten oranje bullets gebruikt die een te laag contrast hebben met de witte achtergrond (2,74:1 waar dit 3,0:1 moet zijn). Zie https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957

SUCCESCRITERIUM 1.4.12 (NIVEAU AA)

Tekstafstand

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

  •    regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
  •    afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
  •    letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
  •    spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Uitleg

Met de toepassing van dit succescriterium zorg je ervoor dat mensen de tekstafstand kunnen aanpassen om beter te kunnen lezen. Bijvoorbeeld door de afstand tussen regels of alinea's te vergroten of letters en woorden te vergroten.

Uitkomst: Onvoldoende
SUCCESCRITERIUM 1.4.13 (NIVEAU AA)

Content bij hover of focus

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

  • sluiten - er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
  • aanwijsbaar - wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
  • aanhouden - de aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: de visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Uitleg

Door toepassing van dit succescriterium kunnen mensen met een visuele beperking de content goed bekijken als zij met de muis over een tekst gaan of als een element de focus krijgt. Zij hebben ook voldoende tijd om de informatie te lezen.

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen succescriterium 1.4.13

Als je met de muis over het menu-item "De beweging" gaat verschijnt er een submenu. Dit submenu moet gesloten kunnen worden zonder de muis te verplaatsen. Dat is nu niet het geval. Dit geldt ook voor de submenu's die verschijnen bij "Thema's" en "Onderzoek".Het advies is in te bouwen dat met de knop 'Escape' het submenu gesloten kan worden.

Bedienbaar

PRINCIPE 2

Componenten van de gebruikersinterface moeten bedienbaar zijn.

SUCCESCRITERIUM 2.1.1 (NIVEAU A)

Toetsenbord

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Uitleg

Alles moet bedienbaar zijn met het toetsenbord of vergelijkbare hulpapparatuur. Dit is belangrijk voor mensen met een visuele beperking, die alleen het toetsenbord moeten  en geen muis. Ook mensen met een motorische beperking gebruiken soms een (alternatief) toetsenbord.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.1.1

  1. Op https://www.ggibnijmegen.nl/themas/aanvaardbaar-alcoholgebruik staan gerelateerd aan dit thema tabbladen; "Nieuws", "Onderzoeken" en "Inspiratie". Je kunt met het toetsenbord niet wisselen van tabblad.

  2. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa staat een knop "Bekijk alle items". Hiermee kunnen eventueel toegepaste filters worden uitgezet. Deze knop werkt wel met de muis (de filters worden dan gereset), maar werkt niet met het toetsenbord. Het <a> element heeft geen 'href'-attribuut en hierdoor kan er geen focus komen op dit element.Ditzelfde probleem doet zich voor op pagina: https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/onderzoeksnetwerk.

Aandachtspunt: Als je door de hoofdmenu navigeert met het toetsenbord openen de submenu's onder "De beweging", "Thema's" en "Onderzoek" niet. Pas als je op de betreffende pagina bent zijn de menu-onderdelen te benaderen. Dit is niet heel erg gebruikersvriendelijk.

SUCCESCRITERIUM 2.1.2 (NIVEAU A)

Geen toetsenbordval

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Uitleg

Het doel van dit succescriterium is voorkomen dat mensen die alleen het toetsenbord gebruiken, vastlopen op een webpagina. 

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.1.4 (NIVEAU A)

Enkel teken sneltoetsen

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • uitzetten - er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
  • opnieuw toewijzen - er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
  • alleen actief bij focus - de sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Uitleg

Dit succescriterium wordt steeds belangrijker voor mobiele telefoons, omdat een groeiend aantal apps toetsenbordbediening vollediger mogelijk maakt. Foutief gebruik van dit succescriterium kan er voor zorgen dat mensen die spraaksoftware gebruiken per ongeluk iets kunnen activeren. Ook mensen die alleen het toetsenbord gebruiken bij een gewone desktop kunnen per ongeluk iets activeren.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 2.2.1 (NIVEAU A)

Timing aanpasbaar

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • uitzetten - de gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
  • aanpassen - de gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
  • verlengen - de gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
  • real-time uitzondering - de tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
  • essentiële uitzondering - de tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
  • 20 uur uitzondering - de tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is dat alle gebruikers genoeg tijd krijgen om gebruik te maken van een website. 

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.2.2 (NIVEAU A)

Pauzeren, stoppen, verbergen

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

  • voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
  • voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Uitleg

Het toepassen van dit succescriterium voorkomt dat bezoekers worden afgeleid tijdens het lezen of gebruiken van de webpagina. Alles wat automatisch beweegt op een website moet je op pauze kunnen zetten, stoppen of verbergen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.2.2

Op de homepage staan onder de eerste kop en foto 4 teksten met iconen. Als je de website bekijkt in een resolutie van 1280 x 1024 en vergroot naar 200% dan verschijnen deze onderdelen in een soort carrousel en de tekst verspringt zonder dat je deze met een mechanisme kunt stoppen. Mensen met een cognitieve beperking kunnen hierdoor afgeleid worden.

SUCCESCRITERIUM 2.3.1 (NIVEAU A)

Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Uitleg

Dit succescriterium is belangrijk voor de groep van mensen met eplilepsie die ook gevoelig is voor lichtflitsen. Zij kunnen een aanval krijgen van epilepsie als iets meer dan drie keer flitst binnen een seconde.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.4.1 (NIVEAU A)

Blokken omzeilen

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Uitleg

Voor mensen die blind zijn en mensen die alleen het toetsenbord gebruiken, is het heel vervelend om steeds weer opnieuw door terugkerende content te navigeren. 
Met terugkerende content bedoelen we bijvoorbeeld het logo, het zoekveld, het servicemenu, het hoofdmenu of submenu aan de linkerkant van de pagina. Eigenlijk alles wat bovenaan de pagina staat, en terugkeert op iedere pagina van de website. Deze informatie moeten gebruikers kunnen overslaan.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.4.1

De skiplink om herhaalde blokken content te omzeilen ontbreekt.

SUCCESCRITERIUM 2.4.2 (NIVEAU A)

Paginatitel

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Uitleg

Met dit succescriterium help je gebruikers om (de juiste) content te vinden. Door te zorgen dat elke webpagina een duidelijke en beschrijvende titel heeft, kunnen mensen zich beter oriënteren op de website. PDF bestanden die in de browser worden geopend moeten ook een beschrijvende titel hebben.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.4.2

Advies: De homepage heeft nu als paginatitel; "Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen | Wij zijn groen gezond en in beweging Nijmegen". De websitenaam wordt nu voor de homepage twee keer voorgelezen voor mensen het hulpsoftware. Beter is om hier "Homepage | Wij zijn groen gezond en in beweging Nijmegen" van te maken.

  1. Iedere webpagina heeft een paginatitel, dat is goed.
  2. PDF bestanden moeten ook een titel hebben. Deze ontbreekt bij de privacyverklaring (https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/4effbcd6-09c4-4d97-98af-6ef24c34b02d/privacyverklaring-groen-gezond-en-in-beweging-okt-2021.pdf?v=1637492957) en ook bij de PDF van het Nijmeegs sportakkoord (https://www.ggibnijmegen.nl/cdn/6dc55329-b006-4afc-b50d-68fad273c046/nijmeegs-sportakkoord.pdf?v=1631361953) Bovendien staat in de document eigenschappen ingesteld dat de bestandsnaam wordt gebruikt in plaats van de documentnaam. Je ziet hierdoor ook aan de link dat dit onprettig is om voorgelezen te laten worden door hulpsoftware. Het wordt hierdoor niet duidelijk wat de inhoud is van ht document.

Het advies is de privacyverklaring als webpagina te presenteren. Er is geen toegevoegde waarde aan een PDF document omdat er geen handtekening onder het document staat.

SUCCESCRITERIUM 2.4.3 (NIVEAU A)

Focus volgorde

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Uitleg

Het doel van dit succescriterium is dat de volgorde van de focus op de site juist en logisch is. Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om te navigeren op de website.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.4.3

Als je de website voor het eerst bezoekt, verschijnt een cookiemelding. Die valt over andere content heen. De toetsenbordfocus moet dus eerst naar deze melding om hem te kunnen sluiten om zodoende de content er onder goed te kunnen lezen of bedienen. Dat is nu niet het geval.

SUCCESCRITERIUM 2.4.4 (NIVEAU A)

Linkdoel

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

Uitleg

Met het toepassen van dit succescriterium zorg je ervoor dat het doel van elke link duidelijk is. 

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.4.4

  1. Op de homepage staan nieuwsberichten. In de HTML code van deze nieuwsberichten heeft de link een title-attribuut, de afbeelding een alternatieve tekst en het artikel een koptekst. Alle drie de teksten zijn hetzelfde en worden ook als zodanig voorgelezen door hulpsoftware. Het title en alt attribuut kunnen worden verwijderd.

Aandachtspunt: Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactinformatie staat een e-mailadres: info@ggibnijmegen.nl. Dit e-mailadres is niet aanklikbaar.

SUCCESCRITERIUM 2.4.5 (NIVEAU AA)

Meerdere manieren

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Uitleg

Mensen met een visuele of coginitieve beperking hebben baat bij dit succescriterium omdat er verschillende manieren worden aangeboden om door de website te navigeren.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.4.6 (NIVEAU AA)

Koppen en labels

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is om gebruikers te helpen begrijpen welke informatie webpagina’s bevatten en hoe die informatie wordt gepresenteerd. Als koppen duidelijk en beschrijvend zijn, kunnen gebruikers makkelijker de gezochte informatie vinden. De relaties tussen verschillende onderdelen van de content wordt daarmee ook makkelijker te begrijpen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.4.6

  1. De kop op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa is "Monitor LPA". Pas uit de tekst blijkt dat LPA de afkorting is van Lokaal Preventieakkoord. Het is beter de uitgeschreven tekst als eerste in de kop te vermelden en daarna pas de afkorting LPA te gebruiken. Of maak als kop: "Monitor Lokaal Preventieakkoord (LPA)".

Advies: In de formulieren die geplaatst zijn op de website waar naar een e-mailadres gevraagd wordt, is het zichtbare label "E-mail". Beter is om hier "E-mailadres" van te maken.

SUCCESCRITERIUM 2.4.7 (NIVEAU AA)

Focus zichtbaar

Elke gebruikersinterfacs die met het toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Uitleg

Het doel van dit succescriterium is dat een gebruiker kan zien welk element op de webpagina de focus heeft. Dit is van belang voor mensen die het toetsenbord gebruiken om een webpagina te bedienen en wel het scherm kunnen zien (bijvoorbeeld mensen met een motorische beperking).

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.5.1 (NIVEAU A)

Aanwijzergebaren

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is ervoor te zorgen dat inhoud kan worden bediend met eenvoudige invoer op alle mogelijke apparaten (tablets, mobiele telefoons, touchscreens, enz.) en met verschillende hulpapparatuur.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
SUCCESCRITERIUM 2.5.2 (NIVEAU A)

Aanwijzerannulering

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • geen down-event:  het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
  • afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
  • up reversal: met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
  • essentieel: het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is om het voor gebruikers makkelijker te maken om toevallige of foute muisbewegingen te voorkomen. 

 

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 2.5.3 (NIVEAU A)

Label in naam

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is ervoor te zorgen dat mensen met een handicap die op visuele teksten vertrouwen, deze teksten ook met hulpsoftware kunnen gebruiken. Elementen op de website worden vaak voorzien van zichtbare tekst zoals de naam van een formulierveld. In de code hebben deze elementen ook een programmatisch label; de ‘Accessible Name’. Dit label wordt gebruikt om voor te lezen bij gebruikers met hulpsoftware. Het is van belang dat de zichtbare tekstlabels van besturingselementen, overeenkomen met hun toegankelijke namen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 2.5.3

Bevindingen:

  1. Het logo op elke pagina fungeert als link. Dit logo bevat de tekst "wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen". Dit betekent dat de tekst terug moet komen in de toegankelijkheidsnaam van de link. Dat is nu niet het geval. De toegankelijkheidsnaam van de link bevat nu alleen de tekst uit het title attribuut van de link en dat is "GGIB" Dit kan eenvoudig opgelost worden door de tekst "Logo GGIB: Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen (home)" op te nemen in de alternatieve tekst van de afbeelding. Deze tekst wordt dan ook deel van de linktekst en de linktekst bepaalt hier de toegankelijkheidsnaam. Het probleem is nu dat iemand die spraakbedieningssoftware gebruikt de link niet kan activeren door de zichtbare tekst te gebruiken in het spraakcommando. Deze tekst komt namelijk niet terug in de toegankelijkheidsnaam van de link.

Dit geldt ook voor de logo's van de partners die op iedere pagina terugkomen. Als er tekst staat in het logo, moet deze ook worden meegenomen in de toegankelijkheidsnaam.

SUCCESCRITERIUM 2.5.4 (NIVEAU A)

Bewegingsactivering

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

  • de beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
  • de beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Uitleg

Dit succescriterium is van toepassing op functies die worden geactiveerd door een apparaat te verplaatsen (bv. schudden of kantelen) of door naar het apparaat te gebaren. De bedoeling is dat deze functies ook bediend kunnen worden met reguliere interface componenten voor gebruikers.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
PRINCIPE 3

Begrijpelijk

Informatie en bediening van de gebruikersinterfacs moeten begrijpelijk zijn.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.1.1 (NIVEAU A)

Taal van de pagina

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Uitleg

Als je dit succescriterium toepast krijgen mensen die gebruik maken van spraaksoftware de tekst in de juiste taal voorgelezen. Dit succescriterium geldt ook voor PDF bestanden.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 3.1.1

In de gecontroleerde PDF bestanden: de privacyverklaring en het Nijmeegs sportakkoord hebben in de eigenschappen van het bestand geen taalinstelling meegekregen.

SUCCESCRITERIUM 3.1.2 (NIVEAU AA)

Taal van onderdelen

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Uitleg

Als de taal van de pagina is ingesteld op Nederlands en een deel van de tekst is in een andere taal, dan moet een zogenaamde taalswitch in de code worden aangebracht. Mensen die gebruik maken van voorleessoftware krijgen dan het stuk tekst ook in de juiste taal voorgelezen. Dit moet ook worden toegepast in PDF bestanden.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 3.1.2

De drie letters A rechtsboven in het menu op iedere pagina heeft een Engelstalige tekst als toegankelijkheidsnaam: "Increase text step by step". Dit is niet aangegeven met een lang="en" attribuut. Beter is het om Nederlandse tekst te gebruiken, dan is de taalaanduiding niet nodig.

SUCCESCRITERIUM 3.2.1 (NIVEAU A)

Bij focus

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Uitleg

Het doel van dit succescriterium is dat er geen onverwachte dingen plaatsvinden wanneer een gebruiker door de webpagina navigeert. Dit is belangrijk voor blinde mensen en mensen met een motorische beperking, die alleen het toetsenbord gebruiken. Ook voor mensen die een schermvergroter gebruiken, of voor mensen met een cognitieve beperking is het van belang.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.2.2 (NIVEAU A)

Bij input

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Uitleg

Pas je dit succescriterium toe, dan zorg je ervoor dat het invoeren van gegevens of het selecteren van een bedieningselement voorspelbare gevolgen heeft. Met name mensen met een visuele beperking hebben hier baat bij.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.2.3 (NIVEAU AA)

Consistente navigatie

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is om gebruikers te ondersteunen bij het navigeren op verschillende webpagina’s van een website. Mensen die slechtziend zijn en door middel van vergroting slechts een (klein) deel van de pagina zien kunnen bij toepassing beter voorspellen waar ze heen moeten scrollen. Ook mensen met een cognitieve beperking hebben baat bij goede toepassing van dit succescriterium.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.2.4 (NIVEAU AA)

Consistente identificatie

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is dat componenten die steeds terugkeren op verschillende pagina's binnen een website ook dezelfde functionaliteit hebben. Denk aan tekstuele links, grafische links, JavaScript objecten, formulierknoppen, enz. Mensen die een screenreader gebruiken of een cognitieve beperking hebben hier baat bij omdat het met name voor deze groep fijn is dat terugkerende functies zoals bijvoorbeeld een zoekfunctie op iedere webpagina op dezelfde plaats staat.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.3.1 (NIVEAU A)

Foutidentificatie

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Uitleg

Dit succescriterium zorgt ervoor dat het invoeren van gegevens of het selecteren van een bedieningselement voorspelbare gevolgen heeft.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 3.3.1

De volgende formulierpagina's zijn getoetst: https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier en https://www.ggibnijmegen.nl/doe-mee/word-partner

  1. Als je het formulier helemaal leeg laat en klikt op verzenden komt er een floating field "Vul dit veld in". Deze melding wordt door de browser gegenereerd en is bedoeld voor het eerste niet ingevulde veld, maar omdat de melding floating is, is het niet duidelijk bij welk invoerveld deze foutmelding hoort. Als je scrollt blijft de foutmelding niet meer bij het betreffende veld staan en verdwijnt. Bovendien is "Vul dit veld in" niet echt een foutmelding maar een instructie. Gebruik liever geen foutmeldingen die door de browser gegenereerd worden maar maak deze zelf zodat je ook invloed hebt op de tekst.

  2. Foutmelding bij invoeren foutief e-mailadres "Voer een emailadres in" -> Dit is een instructie. Een goede foutmelding is bijvoorbeeld: "U heeft geen geldig e-mailadres ingevuld" eventueel aangevuld met een voorbeeld.

  3. De foutmelding bij niet aanvinken "Ik ga akkoord..." geeft geen goede foutmelding: "Vink dit vakje aan als u wilt doorgaan". Ook dit is een instructie, geen foutmelding.

SUCCESCRITERIUM 3.3.2 (NIVEAU A)

Labels of instructies

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is dat, als er een handeling van de gebruiker nodig is, er een label of instructie staat. Dit gaat om de tekst op knoppen en om de tekst bij formulier-invoervelden. Goed toegepast is het duidelijk voor de gebruiker wat een knop doet, of wat hij in moet vullen in een formulier.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 3.3.2

Bij formulieren is het van belang dat mensen vooraf instructie krijgen als een bepaald formaat verwacht wordt zoals bij een e-mailadres en eventueel ook bij het veld voor het telefoonnummer. Deze instructie ontbreekt.

Advies: het is duidelijker voor mensen als de uitleg van de betekenis van het *-teken bij formulieren zoals https://www.ggibnijmegen.nl/doe-mee/word-partner bovenaan het formulier komt te staan zodat mensen weten dat het om verplicht in te vullen velden gaat.

SUCCESCRITERIUM 3.3.3 (NIVEAU AA)

Foutsuggestie

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Uitleg

Met dit succescriterium maak je gebruikers duidelijk hoe ze een gemaakte fout in een formulier op kunnen lossen. Dit kan door een voorstel te doen hoe het formulierveld ingevuld moet worden. Mensen met een cognitieve beperking of mensen die blind zijn vinden het soms lastig om te begrijpen hoe ze een fout kunnen corrigeren. Een duidelijk voorstel kan daarbij helpen.

Uitkomst: Voldoende
SUCCESCRITERIUM 3.3.4 (NIVEAU AA)

Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:

  • omkeerbaar - verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden
  • gecontroleerd - door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  • bevestigd - er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriterium is voorkomen dat er, door het verzenden van een formulier, een actie wordt uitgevoerd die grote gevolgen kan hebben voor de gebruiker als deze niet op dat moment kan worden teruggedraaid.

Uitkomst: Niet aanwezig / n.v.t.
PRINCIPE 4

Robuust

Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala van user agents, met inbegrip van hulptechnologiën.

SUCCESCRITERIUM 4.1.1 (NIVEAU A)

Parsen

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Uitleg

Het gaat hier om programmeerfouten in de code van de website. De meeste browsers zullen deze er wel uit filteren, maar hulpsoftware is vaak zo ver nog niet. Mensen die gebruik maken van hulpsoftware kunnen problemen ondervinden als de code niet goed is ingericht. Het kan er zelfs toe leiden dat de hulpsoftware vastloopt.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 4.1.1

Op de homepage staan ID's die niet uniek zijn:

  • rect-626ff7c5924da (2)
  • layer-1-626ff7c5926fa (2)
  • layer-1-626ff7c59364e (6)
  • page-1-626ff7c59364e (6)
  • fill-1-626ff7c59364e (6)
  • layer-1-626ff8afd6efb (3)
  • submit-search
  • page-1-626ff7c592f6d
  • mobile-menu-arrow-white-626ff7c592f6d
  • fill-1-626ff7c592f6d

De meeste browsers zullen hier mee om kunnen gaan maar hulpsoftware is vaak nog niet zo ver en dit kan fouten veroorzaken in het gebruik.

SUCCESCRITERIUM 4.1.2 (NIVEAU A)

Naam, rol waarde

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Uitleg

Het doel van dit succescriterium is dat voor alle interactieve elementen, de naam en de rol (en eventueel andere eigenschappen), bepaald kunnen worden door hulpsoftware. Het gaat om elementen zoals links, knoppen, formuliervelden, enz. Als er geen goede informatie is over de naam, rol en waarde van een component kan dit gevolgen hebben voor de werking van hulpsoftware.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 4.1.2

  1. Op de website staat op iedere pagina een selectie van de partners. Deze zijn opgemaakt via een <div> element met als role="list". Dan wordt een opsomming verwacht via <li>...</li> en die ontbreekt.

  2. Het broodkruimelpad, bijvoorbeeld op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/doe-mee/word-partner wordt opgemaakt via een lijst <ul> met lijstitems <li>. Dit alles is omvat in een <div> element die als role="menu" heeft. Dit is niet voldoende om er ook een menu van te maken, je hebt dan ook meerdere elementen nodig zoals een role="menu-item". Een broodkruimelpad heeft dit ook niet nodig. Opmaken als lijst met lijst-items is voldoende.

  3. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier heeft de knop om het formulier te verzenden een title attribuut title="aanvraag verzenden". Waarschijnlijk zal dit title attribuut sowieso genegeerd worden door hulpsoftware omdat de toegankelijkheidsnaam al binnen het <button> element staat. Om verwarring te voorkomen is het beter om dit attribuut te verwijderen.

  4. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/onderzoek/monitor-lpa staat onder de filter een knop "Bekijk alle items". Deze knop is een interactief element maar de rol hiervan kan niet goed bepaald worden omdat het <a> element geen href-attribuut heeft.

  5. Op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/themas/aanvaardbaar-alcoholgebruik worden tabbladen gebruikt. Hulpsoftware kan de 'rol' van deze interactieve componenten niet bepalen. Daarom is het beter dit anders te programmeren. Voor tabbladen is dit: https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/tabpanel/

SUCCESCRITERIUM 4.1.3 (NIVEAU AA)

Statusberichten

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Uitleg

De bedoeling van dit succescriteriumg is ervoor te zorgen dat de rol of eigenschappen van statusberichten in de code is vastgelegd op een manier dat het werk van de gebruiker niet onnodig onderbroken wordt.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen succescriterium 4.1.3

De foutmelding die getoond wordt bij niet invullen van formuliervelden zoals bijvoorbeeld bij het contactformulier op pagina https://www.ggibnijmegen.nl/contact#contactformulier worden gegenereerd door de browser. Dit zijn geen goede statusmeldingen omdat de inhoud per browser verschilt.

  • HTML
  • CSS
  • WAI-ARIA
  • Javascript
  • SVG
  • Mozilla Firefox, versie 102 (primair)
  • Google Chrome, versie 103
  • Microsoft Edge, versie 103
  • IOS 15.4 op iPhone 8
  • Colour Contrast Analyzer
  • NVDA in combinatie met Mozilla Firefox