Aanpassingen aan het spoor

Nijmegen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Voor Nijmegen betekent het project PHS onder andere de aanleg van een extra eilandperron, aanleg opstelterrein, nieuwe perrontunnel en een nieuwe toegang aan de westzijde.

Wat is PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer)?

In het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) werkt ProRail in opdracht van het ministerie van I&W aan maatregelen om tussen 2020-2028 hoogfrequent reizigersvervoer en toekomstvaste goederenroutering mogelijk te maken. Voor het stuk tussen Schiphol - Utrecht – Nijmegen gaat het daarbij om het invoeren van een dienstregeling met zes Intercity’s, vier Sprinters en een ICE. Hiervoor zijn in Nijmegen aanpassingen nodig aan het station en het terrein wat bij het station hoort. ProRail combineert deze opdracht met de vraag van de gemeente Nijmegen om de huidige perrontunnel door te trekken naar de westzijde van het stationsterrein en hiermee een tweede volwaardige stationsentree te maken.

Aanpassingen voor PHS aan het station

Om het PHS programma mogelijk te maken moeten er aanpassingen op het station zelf gedaan worden en een de westzijde en aan de centrumzijde. 

De invloed voor PHS op het station Nijmegen:

  • Ten noorden van het station worden sporen en wissels aangepast zodat de treinen sneller kunnen vertrekken en binnenkomen. 
  • Om al het treinverkeer in de toekomst goed af te kunnen wikkelen is een nieuw perron nodig dat via de tunnel bereikbaar wordt.

De invloed voor PHS op de westzijde van het station Nijmegen:

  • Met het doortrekken van de perrontunnel kan aan de westzijde een nieuwe ingang worden gerealiseerd. Hiermee krijgt Nijmegen West een volwaardige toegang tot het station.
  • Aan de westzijde komt een nieuw voorplein waar reizigers hun fiets beheerd kunnen stallen.
  • Om de extra treinen die voor PHS gaan rijden ’s nachts te kunnen opstellen en schoonmaken (van binnen), zal het bestaande opstelterrein worden vernieuwd.

De invloed voor PHS op de centrumzijde van het station Nijmegen:

  • De bestaande perrontunnel met (rol)trappen en liften wordt geheel vernieuwd zodat er meer ruimte is voor het groeiend aantal reizigers.
  • Het spoor van de Maaslijn langs perron 35 wordt geëlektrificeerd.

Opstelterrein bij Wolfskuil en station

Er is ruimte nodig om de treinen overdag en in nacht te parkeren, van binnen schoon te maken en technisch te controleren. Treinen kunnen zo schoon en veilig worden ingezet. Deze parkeerruimte maken we op de bestaande plek bij de wijk Wolfskuil en ter hoogte van het station.  

Maaslijn

In opdracht van de Provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland wordt gewerkt aan het project Maaslijn. De spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond krijgt elektrische treinen in plaats van dieseltreinen en wordt verbeterd. Dit maakt de verbinding tussen Nijmegen en Roermond sneller. Op deze route investeert de Provincie Gelderland ook in de verbetering van Station Nijmegen Heyendaal.

Planning PHS

De verwachte einddatum en start van de bouwwerkzaamheden voor PHS.

  • Oplevering begin 2027, werkzaamheden vanaf halverwege 2025