Het spoor en de treinen

In Nijmegen komt er een extra perron, een opstelterrein, een nieuwe perrontunnel en een nieuwe toegang aan de westkant. Deze aanpassingen komen er omdat Nijmegen onderdeel uit maakt van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Wat is PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer)?

In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) werkt ProRail in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tussen 2020-2027 aan verbetering aan het reizen of vervoeren met de trein. Voor het stuk tussen Schiphol - Utrecht – Nijmegen gaat het daarbij om het invoeren van een dienstregeling met zes Intercity’s, vier Sprinters en een ICE. Hiervoor zijn in Nijmegen aanpassingen nodig aan het station en het terrein wat bij het station hoort. Omdat gemeente Nijmegen de spoortunnel toch al wilde doortrekken gaat ProRail dit meteen ook aanpakken. Zo komt er aan de westkant van het station en een tweede stationsingang.

Wat gaat er gebeuren?

  • Ten noorden van het station worden sporen en wissels aangepast zodat de treinen sneller kunnen vertrekken en binnenkomen. 
  • Om al het treinverkeer in de toekomst goed aan te kunnen is een nieuw perron nodig dat via de tunnel bereikbaar wordt.
  • De perrontunnel wordt doorgetrokken. Aan de westkant komt een nieuwe ingang. 
  • Aan de westkant komt een nieuw voorplein met bewaakte fietsenstalling.
  • Om de extra treinen die voor PHS gaan rijden ’s nachts te kunnen opstellen en schoonmaken (van binnen), zal het bestaande plek waar treinen geparkeerd worden aangepast.
  • De bestaande perrontunnel met de  (rol)trappen en liften worden geheel vernieuwd zodat er meer ruimte komt voor het groeiend aantal reizigers.
  • Op de lijn tussen Nijmegen en Roermond gaan elektrische treinen rijden. Het spoor wordt hierop aangepast.

Opstelterrein bij Wolfskuil en station

Er is ruimte nodig om de treinen overdag en in de nacht te parkeren, van binnen schoon te maken en technisch te controleren. Treinen kunnen zo schoon en veilig worden ingezet. Deze parkeerruimte komt op de bestaande plek bij de wijk Wolfskuil en ter hoogte van het station.  

Planning

  • Aanpassingen klaar begin van 2027, werkzaamheden vanaf halverwege 2025.