Gehandicaptenparkeerkaart

Kunt u door een handicap minder dan 300 meter zelfstandig lopen? Of bent u door uw handicap of beperking afhankelijk van anderen voor vervoer? Vraag een keuring voor een gehandicaptenparkeerkaart aan.

Aanvragen

Aanvragen via DigiD Het inloggen is geannuleerd.

Wat u moet weten

  • U heeft misschien recht op een gehandicaptenparkeerkaart. Dat kan als u langer dan 6 maanden minder dan 300 meter zelfstandig (met hulpmiddelen) kunt lopen. Hiervoor moet u gekeurd worden
  • De gehandicaptenparkeerkaart hoort bij de persoon en is niet gekoppeld aan een kenteken

Met een gehandicaptenparkeerkaart parkeert u gratis op alle parkeerplaatsen op straat en op parkeerterreinen zonder slagboom. U mag met een gehandicaptenparkeerkaart ook op een parkeerplaats voor vergunninghouders  parkeren. Alleen niet op een (op kenteken) gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats.

Soorten kaarten

Er zijn verschillende gehandicaptenparkeerkaarten. U kunt niet kiezen welke kaart u wilt hebben. De keuringsarts beoordeelt welke kaart het beste bij u past.

Europese gehandicaptenparkeerkaart:

  • Bestuurderskaart: als u maximaal 100 m kunt lopen en zelf de auto bestuurt
  • Passagierskaart: als u maximaal 100 meter kunt lopen. En u heeft altijd hulp nodig van de bestuurder om van deur tot deur te komen. Dit houdt in dat u door uw gedrags-/medische cognitieve problemen altijd toezicht nodig heeft

Gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart: een bestuurderskaart als u tussen de 100 en 300 m kunt lopen en zelf de auto bestuurt.

    Zo werkt het

    1. U vraagt de keuring aan
    2. U krijgt een rekening voor de medische keuring van Argonaut Advies. De gemeente heeft deze organisatie gevraagd om de keuringen te doen
    3. Als u Argonaut Advies betaald heeft, volgt de afspraak voor de keuring. Een arts keurt u en u krijgt per post het advies
    4. Keurt de arts uw aanvraag goed? Maak een afspraak bij de gemeente om de gehandicaptenparkeerkaart te laten maken. Uw kaart is klaar terwijl u wacht. Zie hieronder wat u mee moet nemen naar de afspraak

    Argonaut Advies streeft ernaar om uw aanvraag binnen  20 werkdagen te behandelen (nadat u de rekening heeft betaald). Als er een bijzondere situatie is, kan het langer duren. U krijgt daarvan bericht.

      Meenemen bij afhalen

      Keurt de arts uw aanvraag goed? Maak een afspraak bij de gemeente om de gehandicaptenparkeerkaart af te halen. Neem het volgende mee: 

      • Identiteitsbewijs
        • Pasfoto, let op de eisen
        • Geprint medisch advies van de keuringsarts
        • Betaalbewijs van de keuringskosten en uw rekeningnummer (voor het terugstorten van de keuringskosten)
        • Contant geld of uw pinpas

        Komt iemand anders voor u de parkeerkaart afhalen? Dan moet deze persoon ook  zijn eigen identiteitsbewijs meenemen en schriftelijke toestemming van u. Voor de schriftelijke toestemming schrijft u gewoon een briefje dat de persoon voor u de gehandicaptenparkeerkaart mag afhalen. U sluit af met uw handtekening.

        Kaart verlopen/verlengen

        • Was uw kaart minder dan 5 jaar geldig? Vraag opnieuw een keuring aan
        • Was uw kaart 5 jaar of langer geldig? Bel 8 weken voor de verloopdatum met 14 024

        Kosten

        Keuring of soort kaartKosten
        Medische keuring€ 157,30
        Gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart€ 14,10
        Europese gehandicaptenparkeerkaart€ 31,-

        Blijkt uit de medische keuring dat u recht heeft op een kaart? Dan krijgt u de kosten van de keuring binnen 2 weken terug. 

        Kwijtschelding legeskosten

        Als u een laag inkomen heeft, kunt u misschien kwijtschelding van leges voor de gehandicaptenparkeerkaart krijgen. U hoeft de legeskosten dan niet of niet helemaal te betalen.
        Lees meer over of u in aanmerking kunt komen voor kwijtschelding en hoe u kwijtschelding kunt aanvragen.
         

        Doe eerst aangifte bij de politie als uw kaart gestolen is. Maak een afspraak bij de gemeente voor een nieuwe kaart. Neem op uw afspraak voor een nieuwe kaart de aangifte bij de politie mee, uw identiteitsbewijs en een pasfoto.

        Bent u uw kaart kwijt? Maak een afspraak bij de gemeente voor een nieuwe kaart. Neem op uw afspraak het volgende mee:

        • Een verklaring dat u uw kaart kwijt bent. En waar u hem verloren hebt. 
        • Uw identiteitsbewijs
        • Een pasfoto

        Zelf langskomen

        Maak een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee.

        Iemand toestemming geven om langs te komen

        U kunt de keuring niet online aanvragen? En u kunt niet zelf langskomen? Geef dan iemand toestemming om voor u de keuring aan te vragen. De persoon die u toestemming geeft, komt dan langs op afspraak.

        De persoon met uw toestemming moet het volgende meenemen:

        • Zijn eigen identiteitsbewijs
        • Een kopie van uw identiteitsbewijs
        • Schriftelijke toestemming van u. Het is genoeg als u een briefje schrijft dat de persoon voor u de gehandicaptenparkeerkaart mag aanvragen. U sluit af met uw handtekening

        Verder moet de persoon met uw toestemming het volgende weten:

        • De reden van uw aanvraag (bijvoorbeeld welke lichamelijke klachten u heeft)
        • Welke gehandicaptenparkeerkaart u wilt aanvragen (bestuurderskaart en/of passagierskaart)