Beveiligings- of datalek melden

Als u denkt dat u een zwakke plek in een van onze (digitale) diensten hebt gevonden (beveiligingslek) of u kunt vertrouwelijke informatie zoals bijvoorbeeld persoonsgegevens zien of benaderen (datalek), willen we graag met u samenwerken om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen. Daarom vragen we u deze informatie aan ons door te geven.

Melden

Melden Het inloggen is geannuleerd.

  • Om uw bericht te versleutelen kunt u deze PGP-key gebruiken
  • Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld:
    • Naam
    • Adres
    • Geboortedatum
    • BSN

Voorbeelden van een datalek

  • Online toegang tot persoonsgegevens van anderen
  • Brief met persoonsgegevens die niet voor u bedoeld is
  • Verloren of gevonden USB-stick met adresbestanden
  • Gestolen laptop/ tablet / smartphone
  • Cyberaanvallen (incl. DDos)
  • E-mail verzonden naar verkeerde adressen

Wat doen wij als een beveiligings- of datalek is ontdekt?

  • (Beveiligings)lek dichten
  • Nagaan welke gegevens gelekt zijn en wie gedupeerd is
  • Bij een reëel risico op een risicovolle  inbreuk op de privacy van de betrokkene, melden wij het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens
  • Informeren van de benadeelde(n) en hulp bij het minimaliseren van de schade van het datalek

Dit vragen we u

  • Meld uw bevindingen zo snel mogelijk met het formulier. Versleutel uw bevindingen met onze PGP-sleutel om te voorkomen dat de informatie in verkeerde handen valt
  • Geef ons voldoende informatie om het probleem te reproduceren zodat wij het zo snel mogelijk kunnen oplossen. Meestal is het IP-adres of de URL van het getroffen systeem en een omschrijving van de kwetsbaarheid voldoende, maar bij complexere kwetsbaarheden kan meer nodig zijn
  • Laat uw gegevens achter zodat wij contact met u kunnen opnemen om samen te werken aan een veilig resultaat. Een anonieme melding is ook mogelijk. Dan kunnen wij u niet op de hoogte houden en afspraken met u maken over de afwikkeling
  • Deel uw bevinding niet met anderen totdat het probleem is opgelost
  • Ga verantwoordelijk om met de kennis over het beveiligingsprobleem door bijvoorbeeld niet meer data op te halen dan nodig is om het lek aan te tonen, gegevens in te kijken, te verwijderen of aan te passen, de toegang te delen met anderen of een eigen ‘back-door’ in het systeem te plaatsen
  • Wis alle gegevens die u via het beveiligingsprobleem heeft opgehaald, zo snel mogelijk
  • Zet geen aanvallen in op fysieke beveiliging, social engineering, plaatsen van malware, distributed denial of service, spam of applicaties van derden etc

Dit beloven wij

  • Wij nemen geen juridische stappen als u zich houdt aan bovenstaande verzoeken
  • Wij reageren binnen 3 dagen op uw melding met onze beoordeling van de melding en een verwachte datum voor een oplossing
  • Wij behandelen uw melding vertrouwelijk
  • Wij delen uw persoonlijke gegevens niet met derden zonder uw toestemming tenzij dat noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen
  • Wij lossen het probleem zo snel mogelijk op
  • Wij houden u op de hoogte van de voortgang van de oplossing
  • Wij bepalen in overleg met u of en op welke manier over het probleem wordt gecommuniceerd
  • Wij vermelden, als u dit wenst, uw naam als ontdekker in de berichtgeving over het gemelde probleem

Leidraad Nationaal Cyber Security Centrum

Over het melden van zwakke plekken in IT-systemen heeft het Nationaal Cyber Security Centrum van het Ministerie van Veiligheid en Justitie een leidraad gemaakt.