Nieuwsbrief Werk & inkomen mei 2025
1. Budgettraining Jongvolwassenen
Trapt u steeds weer in die financiële verleidingen? Wilt u meer inzicht in uw inkomsten en uitgaven? Wilt u beter leren sparen?
Volg dan de gratis budgettraining voor jongvolwassenen.
In deze training van 3 bijeenkomsten krijgt u tips, vaardigheden en opdrachten om meer inzicht te krijgen in uw geldzaken. En nog leuker: het is inclusief een lunch.
Wat komt er onder andere aan bod:
- Uw inkomsten en uitgaven in een maandoverzicht.
- Welke financiële keuzes maakt u?
- Bezuinigen
- Financiële verleidingen en risico’s
Voor wie?
Jongvolwassenen van 18 t/m 30 jaar.
Door wie?
Preventiemedewerkers Geldzorgen van de gemeente Nijmegen
Wanneer?
Vrijdag 13 juni 2025 van 10:00 - 12:30
Vrijdag 20 juni 2025 van 10:00 – 12:30
Vrijdag 27 juni 2025 van 10:00 – 12:30
Locatie
Wijkcentrum ‘t Hert
Thijmstraat 40, 6531 CS Nijmegen
Aanmelden?
App naar 06-50164333 of mail naar preventiegeldzorgen@nijmegen.nl.
De trainers nemen dan contact met u op.
2. Vakantiegeld: hoe zit dat?
Voor vakantiegeld houdt de gemeente maandelijks een bedrag van uw uitkering apart. In mei betalen wij uw vakantiegeld uit. U ziet dat als een aparte bijschrijving op uw rekening. Krijgt u een uitkering en heeft u ook werk? Dan ontvangt u ook vakantiegeld van uw werkgever. U geeft het vakantiegeld aan ons door via het statusformulier. Stuur ook een kopie mee van de loonstrook of specificatie waarop dit vakantiegeld staat. Zo kunnen wij berekenen hoeveel vakantiegeld u ontvangt. Heeft u vragen over de hoogte of de uitbetaling van het vakantiegeld? Mail naar vakantiegeld@nijmegen.nl.
3. De Cliëntenraad zoekt nieuwe leden
In de cliëntenraad zitten mensen uit Nijmegen die een bijstandsuitkering hebben. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies over het beleid en de uitvoering van de bijstand (Participatiewet) in Nijmegen. Vanuit de praktijk kunnen de leden laten horen waar ze tegenaan lopen en wat hun ervaringen zijn.
De cliëntenraad is geen commissie waar leden hun persoonlijke klachten kwijt kunnen. De raad kijkt als groep naar de belangen van alle mensen die een bijstandsuitkering hebben. In de raad zijn enkele plaatsen vrijgekomen en daarom zoeken wij nu nieuwe leden.
Wij zoeken mensen die:
- Een mening hebben over het beleid en de uitvoering van de Participatiewet
- Uitgaan van het belang voor iedereen met een bijstandsuitkering
- Met respect omgaan met andere leden van de cliëntenraad
- Goed Nederlands kunnen lezen en spreken
De cliëntenraad vergadert op donderdagmiddag 1 keer in de 6 weken. Voor een vergadering krijgt elk lid € 40,-. Deze vergoeding gaat niet af van uw uitkering.
Interesse?
Wilt u lid worden? Stuur ons dan een brief waarin u vertelt waarom u graag in de cliëntenraad wilt zitten. Mail uw brief én CV uiterlijk maandag 16 juni 2025 naar:
Cliëntenraad Participatiewet
clientenraadpwet@nijmegen.nl
of stuur per post naar:
Postbus 1065
6501 BB Nijmegen
De gesprekken worden gepland op donderdag 19 of vrijdag 20 juni 2025. Heeft u nog vragen, bel dan naar 14024 en vraag naar Jack Orsel, secretaris Cliëntenraad Participatiewet.
4. Huurverhoging en wanneer de gemeente uw huur betaalt
Vanaf 1 juli 2025 gaat de huur van uw huis omhoog. Huurt u een woning bij Portaal, Talis of Woonwaarts en betaalt de gemeente de huur? Dan past de gemeente het aan. U hoeft zelf niets te doen. De gemeente krijgt de informatie van uw verhuurder. Huurt u bij een andere verhuurder en betaalt de gemeente uw huur via de uitkering? Stuur dan voor 1 juni een overzicht van uw nieuwe huur:
- Via mail: naar uitkeringsadministratie@nijmegen.nl
- Per post:
Gemeente Nijmegen
t.a.v. Uitkeringsadministratie
Postbus 1065
6511 PS Nijmegen