Bedrijfsafval

Als ondernemer wilt u uw bedrijfsafval op laten halen. Dat kunt u laten doen door Dar of een ander bedrijf. Op deze pagina leest u over de kosten, hoe u een wijziging doorgeeft en de aanbiedregels.

Ophalen afval

Optie 1: laat Dar uw afval ophalen

Dar haalt restafval, plastic+, gft (groente-, fruit- en tuinafval) en oud papier op. Meld u voor inzameling aan bij de gemeente. Mail daarvoor naar belastingen@nijmegen.nl. Als die aanmelding is verwerkt, kunt u bij Dar een container voor gft of oud papier aanvragen. Neem daarvoor contact op via info@dar.nl of bel 024 – 371 60 00
Hoe en wanneer het afval wordt opgehaald kunt u vinden op de website van Dar. U mag geen gebruik maken van de regionale milieustraten van Dar.

Optie 2: laat een ander bedrijf uw afval ophalen

U kunt een ontheffing van het reinigingsrecht aanvragen door een mail te sturen naar belastingen@nijmegen.nl. Zet in de mail dat u een ontheffing aanvraagt en stuur een kopie mee van het contract met het bedrijf dat uw afval ophaalt.

Kosten

Kiest u ervoor om Dar uw afval op te laten halen, dan betaalt u 2 bedragen: reinigingsrecht en een bedrag per zak (restafval, plastic+) of per keer dat u een ondergrondse container voor restafval gebruikt.

Kiest u een ander bedrijf, dan hoeft u geen reinigingsrecht te betalen (vraag hiervoor ontheffing aan). Als u een bedrijf heeft in de binnenstad kunt u voor restafval de ondergrondse containers gebruiken, hier betaalt u dan wel voor.

Reinigingsrecht

De kosten hangen af van hoeveel zakken restafval u gemiddeld per week aanbiedt. U betaalt voor het aantal hele maanden dat u bedrijfsafval aanbiedt. Onderstaande bedragen zijn per jaar (exclusief btw).

Aantal zakkenBedrag
Tot en met 8 zakken per week€ 355,45
9 tot en met 16 zakken per week€ 1.052,85
17 of meer zakken per weekniet meer mogelijk sinds 2024

Afvalzakken en gebruik container

Soort afvalzak of gebruik containerBedrag
Groene afvalzak (50 l)€ 1,09
Rode afvalzak (25 l)€ 0,69
Plastic + zak (50 l)€ 0,05
Gebruik ondergrondse container€ 1,09 per keer

Wijziging doorgeven

Verhuist u of laat u uw afval anders ophalen? Mail dit dan binnen 6 weken na de wijzigingsdatum naar belastingen@nijmegen.nl.

Aanbiedregels bedrijfsafval

  • Het opslaan van containers en/of zakken op straat is niet toegestaan
  • Bedrijfsafval mag alleen op de dag van inzameling op straat staan
  • Op de containers zit een adressticker zodat duidelijk is van wie de container is
  • Papier en karton moet in een container zitten, in dozen zitten of goed vastgemaakt zitten om te voorkomen dat het weg waait

Aanvullend voor de binnenstad

Ondernemers die een contract hebben met een commerciële afvalinzamelaar kunnen gebruik maken van de ondergrondse containers voor restafval. Voor ondernemers die Reinigingsrecht betalen (en hun restafval in de ondergrondse container doen) is dit al het geval.

  • Er geldt een tijdslot waarin het bedrijfsafval buiten mag worden gezet zodat de inzamelaar het op kan halen, dit noemen we ook wel venstertijden. De venstertijden zijn maandag tot en met zaterdag: 07.00 tot 12.00 uur, zondag: 07.00 tot 13.00 uur
  • In de binnenstad kan bedrijfsafval buiten de venstertijden alleen direct ‘aan de deur’ aan de commerciële inzamelaar gegeven worden. Ondernemers in het voetgangersgebied mogen ook op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag tussen  18.00 en 23.00 uur hun afval klaar zetten. Het afval moet dan wel opgehaald worden door een inzamelaar in een elektrisch, CNG, LNG (groengas) of waterstof aangedreven voertuig.