Garantstelling of logiesverstrekking

Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig met daarop een gelegaliseerde handtekening. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon.

In verband met het coronavirus vragen wij u alleen een afspraak te maken als dit echt nodig is. Stel uw bezoek aan de gemeente zo veel mogelijk uit.

Afspraak maken

Afspraak maken

Wat is het verschil tussen garantstelling en logiesverstrekking

Garantstelling

Met deze verklaring zegt u dat u financieel garant staat voor eventuele kosten en schulden die uw niet-Europese bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt.

Logiesverstrekking

Hiermee geeft u aan dat u tijdelijk onderdak (logies) verleent aan een niet-Europese gast. 

Wat u moet weten

  • Vul het formulier van in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), maar onderteken het nog niet
  • Voor elke persoon vult u een apart formulier in. Let op! U ondertekent de garantstelling of logiesverstrekking tijdens de afspraak
  • Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen
  • Informatie over het aanvragen van een visum vindt u op Nederlandenu.nl
  • Een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking is alleen geldig voor een toeristisch verblijf van maximaal 3 maanden

Meenemen

  • Ingevuld formulier van de IND, zónder uw handtekening
  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Pinpas of contant geld
  • Wilt u een garantstelling regelen en bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan met uw partner naar de Stadswinkel. U ondertekent dan allebei. Voor logiesverstrekking hoeft uw partner niet mee te komen

Kosten

€ 14,30 per handtekening per persoon.