Garantstelling of logiesverstrekking

Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig met daarop een gelegaliseerde handtekening. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon.

Afspraak maken

Wat is het verschil tussen garantstelling en logiesverstrekking

Garantstelling

Met deze verklaring zegt u dat u financieel garant staat voor eventuele kosten en schulden die uw niet-Europese bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt.

Logiesverstrekking

Hiermee geeft u aan dat u tijdelijk onderdak (logies) verleent aan een niet-Europese gast. 

Wat u moet weten

  • Vul het formulier van in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), maar onderteken het nog niet
  • Voor elke persoon vult u een apart formulier in. Let op! U ondertekent de garantstelling of logiesverstrekking tijdens de afspraak
  • Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen
  • Informatie over het aanvragen van een visum vindt u op Nederlandenu.nl
  • Een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking is alleen geldig voor een toeristisch verblijf van maximaal 3 maanden

Meenemen

  • Ingevuld formulier van de IND, zónder uw handtekening
  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Pinpas of contant geld
  • Wilt u een garantstelling regelen en bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan met uw partner naar de Stadswinkel. U ondertekent dan allebei. Voor logiesverstrekking hoeft uw partner niet mee te komen

Kosten

€ 16,80 per handtekening per persoon.