Registratie niet-ingezetenen

Onze dienstverlening gaat ondanks de coronacrisis gewoon door. Veel zaken kunt u online regelen. Doe dit zoveel mogelijk. U kunt nu online geen afspraak maken, wel telefonisch. Wij vragen u dringend om alleen 14024 te bellen voor zaken die u niet kunt uitstellen.
Als u belt bespreken we samen of een afspraak nodig is. Of dat wij uw zaak anders kunnen regelen en de afspraak uitstellen.

We schrijven u in als niet-ingezetene in de volgende gevallen:

  • U komt vanuit het buitenland korter dan 4 maanden in Nederland wonen
  • U woont in het buitenland en werkt of studeert in Nederland

Laat u inschrijven in de Stadswinkel van Nijmegen of bij een van de andere RNI-loketten in Nederland. Als u bent ingeschreven, krijgt u een BSN. Dit nummer heeft u bijvoorbeeld nodig voor uw contacten met de Nederlandse overheid, onderwijs, zorg en belastingen.

Hoe het werkt

  • De medewerker van de gemeente stelt u een aantal vragen, bijvoorbeeld hoe lang u in Nederland wilt blijven
  • De medewerker van de gemeente controleert uw identiteit en of u al bent ingeschreven
  • Als alles akkoord is, schrijft de gemeente u in het RNI in
  • U krijgt een BSN

Kosten

Geen.

  • Uw paspoort of identiteitskaart
  • Ingevuld én ondertekend aanvraagformulier (pdf, 68 kB)
  • Neem ook het volgende mee als u een kind inschrijft dat jonger is dan 16 jaar:
    • Uw kind
    • Paspoort of identiteitskaart van het kind
    • Internationale geboorteakte (niet ouder dan 6 maanden) van het kind

Burgerservicenummer (BSN) kwijt

U staat in het RNI, maar bent uw burgerservicenummer kwijtgeraakt. Om opnieuw aan uw BSN te komen, vraagt u een uittreksel RNI aan.

Gegevens aanpassen

Uw inschrijving in het RNI klopt niet meer. Mail naar rni@nijmegen.nl en geef aan dat u uw inschrijving wilt aanpassen. Belangrijk: zet verder nog geen persoonsgegevens in uw mail. Wij zullen u terugmailen via ZorgMail Secure e-mail. Daarna kunt u veilig uw nieuwe gegevens naar ons mailen.