Verhuizen vanuit het buitenland
U woont in het buitenland, verhuist naar Nederland en verwacht hier langer dan 4 maanden te wonen. Schrijf u binnen 5 dagen persoonlijk in bij de gemeente waar u gaat wonen. Hiervoor maakt u een afspraak. Er zijn een aantal afspraakmogelijkheden. Welke afspraak u nodig heeft hangt af van uw situatie.
Afspraak 1e keer in Nederland
U heeft nog nooit in Nederland gewoond, gewerkt of gestudeerd. Maak een afspraak 'eerste inschrijving':
Als u niet uit een EU-land komt en in Nederland komt werken
Bent u een expat? En komt u uit een land dat niet bij de Europese Unie hoort? Voor u is er een extra service mogelijk om u in te schrijven. U kunt een afspraak maken bij het Lifeport Welcome Center (in Huize Heyendael, Geert Grooteplein Noord 9). Als u een gezin heeft, kunnen ook uw partner en kinderen meekomen naar de afspraak. Tijdens de afspraak regelt u in 1 keer wat nodig is bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) en bij de gemeente Nijmegen.
U kunt een afspraak maken via de website van het Lifeport Welcome Center.
Afspraak terugkomen naar Nederland
U heeft eerder in Nederland gewoond, gewerkt of gestudeerd:
- Maak een afspraak 'hervestiging' als u ná 1 oktober 1994 in Nederland woonde:
- Maak een afspraak 'eerste inschrijving' in de volgende gevallen:
- U heeft eerder maximaal 4 maanden gewerkt of gestudeerd in Nederland
- U woonde vóór 1 oktober 1994 in Nederland
Wat u moet weten
- Iedereen die ingeschreven moet worden, moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn. Ook minderjarige kinderen
- De afspraak is standaard voor 1 persoon. Heeft u een partner, kinderen of andere gezinsleden? Maak voor elk gezinslid een afspraak: kies in het afspraaksysteem bij "Aantal" de juiste hoeveelheid. Voorbeeld: u heeft een partner en 2 kinderen. U kiest 4 bij de optie 'Aantal'
Denkt u korter dan 4 maanden in Nederland te wonen? Laat u dan inschrijven in het Register Niet-Ingezetenen.
Voorwaarden
- U bent van plan om het komende half jaar minstens 4 maanden in Nederland te wonen
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een land uit de Europese Unie (EU), Europese Economische Ruimte (ER) of Zwitserland. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning
Meenemen
- Geldig paspoort of identiteitskaart van u en uw gezinsleden. Of een geldige verblijfsvergunning als u geen nationaliteit heeft van een land uit de EU, EER of van Zwitserland
- Als u een woning/kamer huurt of gekocht heeft: een recent huur- of koopcontract van de woning/kamer waar u ingeschreven wilt worden
- Als u bij iemand wilt inwonen:
- kopie identiteitskaart of paspoort van hoofdbewoner met zijn handtekening
- ingevuld toestemmingsformulier (pdf 92kb)door de persoon bij wie u gaat wonen
- Buitenlandse geboorteakte(s), niet ouder dan 1 jaar. De geboorteakte voldoet aan de eisen voor legalisatie en vertaling
- Mogelijke andere buitenlandse akten. Bijvoorbeeld een huwelijksakte. De aktes moeten voldoen aan deeisen voor legalisatie en vertaling
- Komt u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Neem een bewijs van uitschrijving mee
Burgerservicenummer
Als u ingeschreven bent krijgt u een burgerservicenummer (BSN). U krijgt uw BSN direct mee na de afspraak. Soms kan uw inschrijving niet direct afgemaakt worden tijdens de afspraak. Dan krijgt u uw BSN later opgestuurd per post.
U heeft een BSN nodig om zaken te kunnen regelen met de Nederlandse overheid. En om bijvoorbeeld een zorgverzekering aan te kunnen vragen.