Verhuizen vanuit het buitenland
U woont in het buitenland en verhuist naar Nijmegen. Schrijf u binnen 5 dagen persoonlijk in door een afspraak te maken. In het afspraaksysteem komt u door het beantwoorden van een aantal vragen bij de juiste afspraak voor uw situatie.
Wat u moet weten
- De datum van de afspraak wordt de datum van uw inschrijving in de gemeente. U kunt u dus niet inschrijven met een datum in de toekomst of uit het verleden
- Iedereen die ingeschreven moet worden, moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn. Ook minderjarige kinderen
- De afspraak is standaard voor 1 persoon. Heeft u een partner, kinderen of andere gezinsleden? Maak voor elk gezinslid een afspraak: kies in het afspraaksysteem bij "Aantal" de juiste hoeveelheid. Voorbeeld: u heeft een partner en 2 kinderen. U kiest 4 bij de optie 'Aantal'
Denkt u korter dan 4 maanden in Nederland te wonen? Laat u dan inschrijven in het Register Niet-Ingezetenen.
Als u in Nederland komt werken
Bent u een expat? Voor u is er een andere mogelijkheid om u in te schrijven. U kunt (met partner en kinderen) een afspraak maken bij het Lifeport Welcome Center in Huize Heyendael, Geert Grooteplein Noord 9. Afspraken kunnen gemaakt worden door te mailen naar appointment@lifeportwelcomecenter.nl of door te bellen naar +31 622 56 78 48. Dit telefoonnummer kunt u bellen op werkdagen.
Voorwaarden
- U bent van plan om het komende half jaar minstens 4 maanden in Nederland te wonen
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een land uit de Europese Unie (EU), Europese Economische Ruimte (ER) of Zwitserland. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning
Meenemen
- Geldig paspoort of identiteitskaart van u en uw gezinsleden. En een verblijfsvergunning als u geen nationaliteit heeft van een land uit de EU, EER of van Zwitserland
- Als u een woning/kamer huurt of gekocht heeft: een recent huur- of koopcontract van de woning/kamer waar u ingeschreven wilt worden
- Als u bij iemand wilt inwonen:
- kopie identiteitskaart of paspoort van hoofdbewoner met zijn handtekening
- ingevuld toestemmingsformulier (pdf 92kb) door de persoon bij wie u gaat wonen
- Als u deze al heeft: buitenlandse geboorteakte(s) of andere aktes zoals een huwelijksakte. U kunt de aktes ook nog later inleveren als u ze bij de afspraak nog niet heeft. De aktes moeten voldoen aan de eisen voor legalisatie en vertaling
- Komt u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Neem een bewijs van uitschrijving mee
Burgerservicenummer
Als u ingeschreven bent krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Deze krijgt u binnen 4 weken na de afspraak opgestuurd per post.
U heeft een BSN nodig om zaken te kunnen regelen met de Nederlandse overheid. En om bijvoorbeeld een zorgverzekering aan te kunnen vragen.