Trouwen/geregistreerd partnerschap

U wilt in Nijmegen trouwen of geregistreerd partners worden. Proficiat met deze mooie stap! Wij zetten hier voor u op een rij waar u allemaal aan moet denken. 

Goed om te weten: als we het in de tekst alleen hebben over trouwen of huwelijk, geldt die informatie ook voor geregistreerd partnerschap.

Aanpassingen vanwege het coronavirus

Aantal gasten

Voorlopig mogen maximaal 27 personen aanwezig zijn in de trouwzaal van het stadhuis. Voor korte/eenvoudige ceremonies die van de Stadswinkel naar het stadhuis zijn verplaatst is het aantal 15 (vanaf 26 juni 2021). Deze aantallen zijn inclusief het paar dat trouwt of een partnerschap sluit, de getuigen en de trouwambtenaar. Met deze regel zorgen we dat iedereen 1,5 meter afstand kan houden van elkaar.

Tip: gebruik Facetime, Skype of andere manieren van videobellen. Hierdoor kunnen gasten die fysiek niet aanwezig zijn, uw ceremonie toch volgen.

Wijzigen of niet door laten gaan

Misschien wilt u door corona de datum van uw huwelijk of partnerschap aanpassen? Of een andere locatie kiezen of de ceremonie voorlopig niet door laten gaan? Bel ons op 14 024 en vraag naar burgerzaken afdeling huwelijk.

Stap 1. Kies welke ceremonie u wilt

U heeft 3 mogelijkheden. Het is handig om te bedenken welke vorm van bijeenkomst (ceremonie) u wilt, voordat u ons belt voor het reserveren van een datum. De verschillende kosten voor de ceremonies vindt u verderop op deze pagina onder het kopje Kosten.

Eenvoudige ceremonie

Dit kan in de Stadswinkel in de ochtend van maandag tot en met woensdag. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Voor een eenvoudige ceremonie kiest de gemeente uw trouwambtenaar. U heeft geen gesprek met de trouwambtenaar, tijdens de ceremonie krijgt u wel een korte toespraak.

Uitgebreide ceremonie

Dit kan in het stadhuis of op een eigen gekozen plek. U kiest zelf uw trouwambtenaar en krijgt een persoonlijk gesprek en een toespraak bij de ceremonie. Een uitgebreide ceremonie duurt maximaal 30-45 minuten. Daarnaast is er tijd voor het maken van foto's en het ontvangen van felicitaties.

Gratis huwelijk/partnerschapregistratie

Een gratis huwelijk of registreren van partnerschap duurt maximaal 10 minuten. Er is een wachtlijst van minimaal 10 maanden. De gemeente kiest de trouwambtenaar en u krijgt geen gesprek of toespraak.

Stap 2. Kies een locatie

Trouwen en uw partnerschap registreren kan overal in Nijmegen. Er gelden wel een aantal regels:

  • U mag alleen trouwen in een bestaand gebouw
  • Het gebouw moet een openbare plek zijn waar iedereen naar binnen mag
  • Het gebouw moet een aangewezen trouwlocatie zijn. Is de plek waar u wilt trouwen nog niet aangewezen? Bel ons dan op 14 024

Locatie reserveren:

  • Wilt u trouwen in het stadhuis of de Stadswinkel? Dan kunt u ons direct bellen op 14 024 om de locatie en datum te reserveren
  • Wilt u op een andere plek trouwen? Reserveer dan eerst zelf datum en tijd bij het bedrijf of de organisatie van uw locatie. Bel ons daarna op 14 024 om het door te geven

Stap 3. Reserveer een datum: bel ons op 14 024

U kunt maximaal 1 jaar van tevoren een datum reserveren.

Na het gesprek krijgt u per post een aantal formulieren om in te vullen. Hierop geeft u bijvoorbeeld aan wie uw getuigen zijn. En uw voorkeur voor een trouwambtenaar als u een uitgebreide ceremonie heeft.

    Stap 4. Kies uw getuigen

    U heeft getuigen nodig voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap: 

    • U mag 2, 3 of 4 getuigen in totaal hebben
    • Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn
    • Zorg dat u een kopie heeft van het legitimatiebewijs van uw getuigen

    Lukt het niet om zelf 2 getuigen te vinden? Dan kunt u getuigen van de gemeente gebruiken. Hiervoor moet u betalen (zie het kopje Kosten.)

    Stap 5. Uitgebreide ceremonie: kies uw trouwambtenaar

    U heeft een trouwambtenaar nodig die uw huwelijk of partnerschap sluit. Bij een eenvoudige ceremonie of gratis huwelijk kiezen wij voor u een trouwambtenaar. 

    Bij een uitgebreide ceremonie mag u uw trouwambtenaar zelf kiezen. Bekijk het overzicht van de Nijmeegse trouwambtenaren.

    Stap 6. Invullen en terugsturen formulieren

    U heeft ons gebeld voor het reserveren van een datum. U krijgt dan per post de formulieren die nodig zijn om uw huwelijk/partnerschap verder te regelen:

    1. Controleer alles wat al ingevuld is
    2. Vul in wat nog ontbreekt: bijvoorbeeld de namen van uw getuigen. En voor een uitgebreide ceremonie, uw voorkeuren voor een trouwambtenaar
    3. Stuur de ingevulde formulieren voor de aangegeven datum naar ons terug. Stuur ook kopieën mee van de legitimatiebewijzen van uw getuigen, van uzelf en uw partner
    4. U krijgt een reactie binnen 2 - 3 werkdagen: Ontbreekt er informatie of missen we iets? Dan bellen of mailen wij u. Is alles compleet en goed ingevuld? Dan krijgt u per post de bevestiging dat alles geregeld is. U kunt met een gerust hart de grote dag afwachten

    Let op: boekt u voor volgend jaar, dan betaalt u de kosten die in 2022 gelden. Deze kosten zijn nu nog niet bekend maar kunnen hoger uitvallen.

    Kosten huwelijk/partnerschap Stadswinkel

    DagTijdKosten
    Maandag9.00 uur en 9.15 uurgratis
    Maandag tot en met woensdag 9.30 - 12.00 uur, ceremonie van 15 minuten€  239,55

    Kosten huwelijk/partnerschap stadhuis

    DagTijdKosten
    Maandag tot en met woensdag9.00 - 17.00 uur, ceremonie van 30 - 45 minuten€ 356,75
    Donderdag9.00 - 12.00 uur€ 356,75
    Donderdag12.00 - 17.00 uur€ 448,50
    Vrijdag9.00 - 17.00 uur€ 448,50
    Maandag t/m donderdag17.00 - 22.00 uur€ 752,30
    Vrijdag en zaterdag17.00 - 22.00 uur€ 1.105,60
    Zaterdag9.00 - 17.00 uur€ 752,30
    Zon- en feestdagen of andere dagen waarop de gemeente gesloten is-€ 1.440,20

    Overige kosten huwelijk/partnerschap

    OnderwerpKosten
    Locatietoeslag: u kiest tijdens kantooruren een andere plek dan Stadswinkel of stadhuis€ 151,80. Dit bedrag komt bovenop de stadhuiskosten
    Annuleren datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 62,90
    Annuleren datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 186,35
    Verzetten datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 32,20
    Verzetten datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 95,90
    Eigen trouwambtenaar die al beëdigd is€ 145,-
    Eigen trouwambtenaar die nog niet beëdigd is€ 290,-
    Getuigen van gemeente€ 36,55 per getuige
    Trouwboekje in blauw suède (zie op foto rechts)€ 19,30
    Trouwboekje in blauw leer (zie op foto links)€ 36,55
    Voltrekking in bijzonder huis:
    bijvoorbeeld trouwen in het ziekenhuis
    € 428,90
    Omzetten partnerschap naar huwelijk (zonder ceremonie)€ 151,80

    Moet ik of mijn partner in Nijmegen wonen om er te kunnen trouwen?

    Nee, dat hoeft niet.

    Waarom kan ik niet eerder dan een jaar een datum reserveren?

    Dit mag niet van de wet. Dit is landelijk zo geregeld.

    Hoe weet ik of bij de gemeente alles geregeld is voor mijn huwelijk/partnerschap?

    Als u van ons per post de bevestiging heeft dat u alle informatie goed heeft opgestuurd. U heeft dan voor de trouwdatum verder geen contact meer met de gemeente. Behalve als u een uitgebreide ceremonie heeft met een van onze trouwambtenaren: u heeft dan 2 - 3 weken van tevoren een gesprek met de trouwambternaar.

    Wanneer moet ik betalen?

    U krijgt de rekening per post na de ceremonie.

    Mag ik huisdieren meenemen?

    In de stadswinkel of het Stadhuis mag u geen dieren meenemen. Een hulphond of blindengeleidehond mag natuurlijk wel.

    Trouwt u ergens anders? Neem dan met de locatie zelf contact op over het meenemen van dieren.

    Waar kan ik straks terugzien dat ik officieel getrouwd/geregistreerd partner ben?

    Op mijn.overheid.nl kunt u dit uiterlijk 3 werkdagen na de ceremonie zien.

    U kunt ook een trouwboekje aanvragen. Een trouwboekje is geen officieel document. Maar het bevat een uittreksel van de trouw- of partnerschapsakte. En als u kinderen heeft, kunt u hen in het boekje laten bijschrijven. Let op: het boekje is niet gratis, zie het kopje Kosten.

    U kunt alleen in speciale situaties met spoed trouwen. Bijvoorbeeld als u door gezondheidsredenen niet langer wachten. Voor een spoedhuwelijk is toestemming nodig van de officier van justitie. Dat is nodig omdat u na uw verzoek al binnen 2 weken trouwt. Dit is korter dan de wet aangeeft. 

    U hoeft de toestemming niet zelf te regelen. Wij helpen u daarmee. Bel ons voor een spoedhuwelijk binnen kantoortijden op 14 024. Als het heel dringend is, zijn we op dit nummer ook buiten kantooruren bereikbaar.

    Stadhuis

    Kiest u als trouwlocatie het stadhuis? Dan krijgt u van ons parkeerkaarten voor de stadhuisgarage of parkeerontheffingen om maximaal 1 uur voor het stadhuis te parkeren. De parkeerontheffingen voor het stadhuis zijn alleen voor personenauto's. Wanneer het nodig is krijgt u ook doorrijpassen voor de wegafsluitingen in het centrum. U krijgt de kaarten en passen automatisch thuisgestuurd nadat uw trouwaanvraag geregeld is.

    In de binnenstad en rond de markt zijn vaak evenementen. Het is daarom niet zeker dat u met de bruidsauto het stadhuis kunt bereiken. Als er een evenement is waardoor het stadhuis niet bereikbaar is, krijgt u in plaats van een parkeerontheffing een parkeerkaart voor de stadhuisgarage. Check voor u uw trouwlocatie of -datum kiest de evenementenkalender.

    Parkeren dinsdag-vrijdag en zondag voor het stadhuis

    U ontvangt 4 parkeerkaarten. Van dinsdag tot en met vrijdag en op zondag kunt u met maximaal 4 auto’s voor het stadhuis parkeren. Komen er meer auto’s, dan kunnen de extra auto's parkeren in een parkeergarage in het centrum. Is de ceremonie ’s middags, dan krijgt u 4 in- en uitrijkaarten om de wegafsluitingen naar het centrum te openen.

    Parkeren op maandag voor het stadhuis

    U kunt door de markt op maandag niet parkeren voor het stadhuis. U krijgt 4 parkeerkaarten om de parkeergarage onder het stadhuis in en uit te rijden (Raadhuisstraat via Mariënburgsestraat).

    Parkeren op zaterdag voor het stadhuis

    U krijgt 1 parkeerkaart voor een personenauto om te parkeren voor het stadhuis en 1 in- en uitrijkaart om de wegafsluitingen te openen. Daarnaast krijgt u 3 parkeerkaarten om de garage onder het stadhuis in en uit te rijden. Omdat er op zaterdag markt is, kunt u het stadhuis alleen bereiken via de route Eiermarkt, Mr. Hermanstraat en Burchtstraat.

    Andere locaties

    Voor elke andere locatie krijgt u geen parkeerkaarten. In de volgende gevallen kunt u wel contact met ons opnemen en vragen naar de mogelijkheden:

    • Doorrijpas om iemand af te zetten of op te halen bij de Sint Stevenskerk
    • Ceremonie in het Valkhofpark
    • Fotoreportage in het centrum