Trouwen/geregistreerd partnerschap

U wilt in Nijmegen trouwen of geregistreerd partners worden. Proficiat met deze mooie stap! Meld uw huwelijk of partnerschap online. U geeft dan gelijk alle gegevens door die we nodig hebben, zoals uw gewenste datum, trouwlocatie en gegevens van uw getuigen. U kunt maximaal 1 jaar van tevoren een datum reserveren.

U heeft beiden DigiD nodig voor deze online aanvraag. Eerst logt de ene partner in met DigiD. Tegen het eind van formulier logt de andere partner in met DigiD om de melding af te maken en goed te keuren.

Melden

Melden via DigiD Het inloggen is geannuleerd.

Goed om te weten: als we het in de tekst alleen hebben over trouwen of huwelijk, geldt die informatie ook voor geregistreerd partnerschap

Aantal gasten

Bij de uitgebreide ceremonie in de trouwzaal van het stadhuis is er plek voor 48 personen. Voor korte/eenvoudige ceremonies is er plek voor 15 personen. Deze aantallen zijn inclusief het paar dat trouwt of een partnerschap sluit, de getuigen en de trouwambtenaar. Kinderen van het bruidspaar tot en met 12 jaar tellen niet mee voor het aantal personen, alle andere kinderen tellen wel mee.

Tip: gebruik Facetime, Skype of andere manieren van videobellen. Hierdoor kunnen gasten die fysiek niet aanwezig zijn, uw ceremonie toch volgen.

Meesturen

  • Kopie identiteitsbewijs van uzelf
  • Kopie identiteitsbewijs van uw partner
  • Kopie identiteitsbewijs van uw getuigen

Kies welke ceremonie u wilt

U heeft 3 mogelijkheden. Het is handig om te bedenken welke vorm van bijeenkomst (ceremonie) u wilt, voordat u het online formulier invult. De verschillende kosten voor de ceremonies vindt u verderop op deze pagina onder het kopje Kosten.

Eenvoudige ceremonie

Dit kan in de Stadswinkel in de ochtend van maandag tot en met woensdag. (Let op: deze ceremonie is voorlopig - tot hoe lang is onbekend - verplaatst van de Stadswinkel naar het stadhuis.) De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Voor een eenvoudige ceremonie kiest de gemeente uw trouwambtenaar. U heeft geen gesprek met de trouwambtenaar, tijdens de ceremonie krijgt u wel een korte toespraak.

Uitgebreide ceremonie

Dit kan in het stadhuis of op een eigen gekozen plek. U kiest zelf uw trouwambtenaar en krijgt een persoonlijk gesprek en een toespraak bij de ceremonie. Een uitgebreide ceremonie duurt maximaal 30-45 minuten. Daarnaast is er tijd voor het maken van foto's en het ontvangen van felicitaties.

Gratis huwelijk/partnerschapregistratie

Een gratis huwelijk of registreren van partnerschap duurt maximaal 10 minuten. Er is een wachtlijst van minimaal 10 maanden. De gemeente kiest de trouwambtenaar en u krijgt geen gesprek of toespraak.

Kies een trouwlocatie

Trouwen en uw partnerschap registreren kan overal in Nijmegen. Er gelden wel een aantal regels:

  • U mag alleen trouwen in een bestaand gebouw
  • Het gebouw moet een openbare plek zijn waar iedereen naar binnen mag
  • Het gebouw moet een aangewezen trouwlocatie zijn. Is de plek waar u wilt trouwen nog niet aangewezen? Bel ons dan op 14 024

Trouwlocatie reserveren:

  • Wilt u trouwen in het stadhuis of de Stadswinkel? Dan kunt u in het online formulier aangeven wanneer u dit wilt. Let op: uw keuze is dan nog niet definitief. Wij nemen contact met u op om te laten weten of uw keuze mogelijk is
  • Wilt u op een andere plek trouwen? Reserveer dan eerst zelf datum en tijd bij het bedrijf/organisatie van de plek waar u wilt trouwen. In het formulier kunt u deze gegevens dan invullen

    Kies uw getuigen

    U heeft getuigen nodig voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap: 

    • U mag 2, 3 of 4 getuigen in totaal hebben
    • Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn
    • Zorg dat u een kopie heeft van het legitimatiebewijs van uw getuigen

    Lukt het niet om zelf 2 getuigen te vinden? Dan kunt u getuigen van de gemeente gebruiken. Hiervoor moet u betalen (zie het kopje Kosten.)

    Trouwambtenaar kiezen bij uitgebreide ceremonie

    U heeft een trouwambtenaar nodig die uw huwelijk of partnerschap sluit. Bij een eenvoudige ceremonie of gratis huwelijk kiezen wij voor u een trouwambtenaar. 

    Bij een uitgebreide ceremonie mag u uw trouwambtenaar zelf kiezen. Bekijk het overzicht van de Nijmeegse trouwambtenaren.

    Let op: boekt u voor volgend jaar, dan betaalt u de kosten die in 2023 gelden. Deze kosten zijn nu nog niet bekend maar kunnen hoger uitvallen.

    Kosten huwelijk/partnerschap Stadswinkel

    Let op: deze ceremonie is voorlopig (tot hoe lang is onbekend) verplaatst van de Stadswinkel naar het stadhuis. De kosten blijven hetzelfde.

    DagTijdKosten
    Maandag9.00 uur en 9.15 uurgratis
    Maandag tot en met woensdag 9.30 - 12.00 uur, ceremonie van 15 minuten€  243,95

    Kosten huwelijk/partnerschap stadhuis

    DagTijdKosten
    Maandag tot en met woensdag10.00 - 17.00 uur, ceremonie van 30 - 45 minuten€ 363,30
    Donderdag10.00 - 12.00 uur€ 356,75
    Donderdag12.00 - 17.00 uur€ 456,70
    Vrijdag10.00 - 17.00 uur€ 456,70
    Maandag t/m donderdag17.00 - 22.00 uur€ 766,05
    Vrijdag en zaterdag17.00 - 22.00 uur€ 1.125,85
    Zaterdag10.00 - 17.00 uur€ 766,02
    Zon- en feestdagen of andere dagen waarop de gemeente gesloten is-€ 1.466,55

    Overige kosten huwelijk/partnerschap

    OnderwerpKosten
    Locatietoeslag: u kiest tijdens kantooruren een andere plek dan Stadswinkel of stadhuis€ 154,60. Dit bedrag komt bovenop de stadhuiskosten
    Annuleren datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 64,05
    Annuleren datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 189,80
    Verzetten datum of locatie tot 14 dagen van tevoren€ 32,80
    Verzetten datum of locatie binnen 14 dagen voor de datum€ 97, 25
    Eigen trouwambtenaar die al beëdigd is€ 147,65
    Eigen trouwambtenaar die nog niet beëdigd is€ 295,30
    Wisselen van trouwambtenaar€ 50,-
    Getuigen van gemeente€ 37,20 per getuige
    Trouwboekje in blauw suède (zie op foto rechts)€ 19,65
    Trouwboekje in blauw leer (zie op foto links)€ 37,20
    Voltrekking in bijzonder huis:
    bijvoorbeeld trouwen in het ziekenhuis
    € 436,75
    Omzetten partnerschap naar huwelijk (zonder ceremonie)€ 154,60

    Mail ons als u de datum of locatie van uw geplande huwelijk of partnerschap wilt laten aanpassen. Of als u uw huwelijk/partnerschap (voorlopig) wilt annuleren. Zet in uw e-mail uw achternaam en de geplande datum.

    Let op: het aanpassen of annuleren is niet gratis, zie onderwerp 'Kosten' op deze pagina.

    U krijgt van ons een reactie binnen 2 - 3 werkdagen na uw online melding. Ontbreekt er informatie of missen we iets? Dan bellen of mailen wij u. Is alles compleet en goed ingevuld? Dan krijgt u per post de bevestiging dat alles geregeld is. U kunt met een gerust hart de grote dag afwachten.

    Moet ik of mijn partner in Nijmegen wonen om er te kunnen trouwen?

    Nee, dat hoeft niet.

    Waarom kan ik niet eerder dan een jaar een datum reserveren?

    Dit mag niet van de wet. Dit is landelijk zo geregeld.

    Hoe weet ik of bij de gemeente alles geregeld is voor mijn huwelijk/partnerschap?

    Als u van ons per post de bevestiging heeft dat u alle informatie goed heeft opgestuurd. U heeft dan voor de trouwdatum verder geen contact meer met de gemeente. Behalve als u een uitgebreide ceremonie heeft met een van onze trouwambtenaren: u heeft dan 2 - 3 weken van tevoren een gesprek met de trouwambternaar.

    Wanneer moet ik betalen?

    Als u online uw huwelijk of partnerschap meldt, betaalt u daarna direct met iDeal. Als online melden niet lukt, krijgt u van ons de rekening per post na de ceremonie.

    Mag ik huisdieren meenemen?

    In de stadswinkel of het Stadhuis mag u geen dieren meenemen. Een hulphond of blindengeleidehond mag natuurlijk wel. Trouwt u ergens anders? Neem dan met de locatie zelf contact op over het meenemen van dieren.

    Krijg ik een parkeerkaart voor onder het stadhuis?

    De korte huwelijken/partnerschappen op maandag, dinsdag en woensdag tot 12.00 uur krijgen geen parkeerkaarten. De huwelijken met een lange ceremonie krijgen wel 4 parkeerkaarten. 

    Mag ik versiering gooien naar het bruidspaar in het stadhuis of in de Stadswinkel?

    Tijdens de bijeenkomst in het stadhuis of in de Stadswinkel mogen uw gasten geen rijst, confetti, serpentines of bloemblaadjes strooien. Ook mogen er geen ballonnen of bellen worden geblazen. Wel mogen uw gasten een ereboog vormen. 

    Waar kan ik straks terugzien dat ik officieel getrouwd/geregistreerd partner ben?

    Op mijn.overheid.nl kunt u dit uiterlijk 3 werkdagen na de ceremonie zien.

    U kunt ook een trouwboekje aanvragen. Een trouwboekje is geen officieel document. Maar het bevat een uittreksel van de trouw- of partnerschapsakte. En als u kinderen heeft, kunt u hen in het boekje laten bijschrijven. Let op: het boekje is niet gratis, zie het kopje Kosten.

    U kunt alleen in speciale situaties met spoed trouwen. Bijvoorbeeld als u door gezondheidsredenen niet langer wachten. Voor een spoedhuwelijk is toestemming nodig van de officier van justitie. Dat is nodig omdat u na uw verzoek al binnen 2 weken trouwt. Dit is korter dan de wet aangeeft. 

    U hoeft de toestemming niet zelf te regelen. Wij helpen u daarmee. Bel ons voor een spoedhuwelijk binnen kantoortijden op 14 024. Als het heel dringend is, zijn we op dit nummer ook buiten kantooruren bereikbaar.

    Stadhuis

    Kiest u als trouwlocatie het stadhuis? Dan krijgt u van ons parkeerkaarten voor de stadhuisgarage of parkeerontheffingen om maximaal 1 uur voor het stadhuis te parkeren. De parkeerontheffingen voor het stadhuis zijn alleen voor personenauto's. Wanneer het nodig is krijgt u ook doorrijpassen voor de wegafsluitingen in het centrum. U krijgt de kaarten en passen automatisch thuisgestuurd nadat uw trouwaanvraag geregeld is.

    In de binnenstad en rond de markt zijn vaak evenementen. Het is daarom niet zeker dat u met de bruidsauto het stadhuis kunt bereiken. Als er een evenement is waardoor het stadhuis niet bereikbaar is, krijgt u in plaats van een parkeerontheffing een parkeerkaart voor de stadhuisgarage. Check voor u uw trouwlocatie of -datum kiest de evenementenkalender.

    Parkeren dinsdag-vrijdag en zondag voor het stadhuis

    U ontvangt 4 parkeerkaarten. Van dinsdag tot en met vrijdag en op zondag kunt u met maximaal 4 auto’s voor het stadhuis parkeren. Komen er meer auto’s, dan kunnen de extra auto's parkeren in een parkeergarage in het centrum. Is de ceremonie ’s middags, dan krijgt u 4 in- en uitrijkaarten om de wegafsluitingen naar het centrum te openen.

    Parkeren op maandag voor het stadhuis

    U kunt door de markt op maandag niet parkeren voor het stadhuis. U krijgt 4 parkeerkaarten om de parkeergarage onder het stadhuis in en uit te rijden (Raadhuisstraat via Mariënburgsestraat).

    Parkeren op zaterdag voor het stadhuis

    U krijgt 1 parkeerkaart voor een personenauto om te parkeren voor het stadhuis en 1 in- en uitrijkaart om de wegafsluitingen te openen. Daarnaast krijgt u 3 parkeerkaarten om de garage onder het stadhuis in en uit te rijden. Omdat er op zaterdag markt is, kunt u het stadhuis alleen bereiken via de route Eiermarkt, Mr. Hermanstraat en Burchtstraat.

    Andere locaties

    Voor elke andere locatie krijgt u geen parkeerkaarten. In de volgende gevallen kunt u wel contact met ons opnemen en vragen naar de mogelijkheden:

    • Doorrijpas om iemand af te zetten of op te halen bij de Sint Stevenskerk
    • Ceremonie in het Valkhofpark
    • Fotoreportage in het centrum