Parkeernota 'Parkeren in Nijmegen 2020-2030'

Parkeernota

De parkeernota is op 25 november 2020 vastgesteld door de gemeenteraad.

In deze parkeernota zijn de amendementen verwerkt. Bekijk hier de opgemaakte versie van de parkeernota (pdf, 1.2 MB).  

Parkeernormen

Bekijk de beleidsregels parkeren 2024

 

Parkeernormen voor een bereikbare en groene wijk 

We willen als gemeente dat onze inwoners hun eigen wijk goed kunnen bereiken, lopend, met de fiets, met het openbaar vervoer of met een ander vervoersmiddel. We vinden het daarbij belangrijk dat bewoners met een auto deze kunnen parkeren in hun wijk. Tegelijkertijd willen we wijken groen(er) en aantrekkelijk(er) houden en maken. Dit kan niet als er alleen maar auto’s staan. 

Daarom hebben we parkeernormen opgesteld. Deze staan omschreven in de Beleidsregels Parkeren 2024. Eén van de belangrijkste doelen van de Beleidsregels Parkeren 2024 is voorkomen dat nieuwe ontwikkelingen in de stad zorgen voor parkeerproblemen op de openbare weg. Nieuwe ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld nieuwbouw of een gebouw dat een andere functie krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijfspand dat wordt omgezet naar appartementen. 

Wat zijn parkeernormen?

Dit zijn regels waar een persoon of organisatie (vaak een projectontwikkelaar) zich aan moet houden bij een nieuwe ontwikkeling. Om fijn in een gebied te leven en het gebied goed bereikbaar te houden, wordt er voor gezorgd dat er geen sprake is van te hoge autoparkeerdruk, ongewenst zoekverkeer of onnodige automobiliteit. Ontwikkelingen mogen niet leiden tot overlast in de omgeving.

Invoeren betaald parkeren

In 2022, 2023 en 2024 zijn er in Nijmegen nieuwe gebieden  bij gekomen waar je voortaan vanaf nu betaald moet parkeren. 

We snappen dat we met het invoeren van betaald parkeren niet iedereen blij maken. Als gemeente moeten we het zo goed mogelijk regelen voor een groter gebied waarin mensen verschillende wensen hebben. Natuurlijk kijken we daarbij wel naar mogelijkheden voor maatwerk of verbeteringen. Ideeën vanuit de raad en bewoners zijn daarom zo veel mogelijk meegenomen.

We voeren betaald parkeren niet zomaar in. Hieronder leest u de redenen.

Bewoners hebben parkeeroverlast

In sommige gebieden ervaren bewoners al langere tijd parkeeroverlast.  Soms komt het ook omdat mensen wonen in een wijkdeel dat net op de grens van de betaald parkeerzone ligt. Deze bewoners hebben te maken met het zogenaamde waterbedeffect. Bewoners in betaald parkeergebied willen niet betalen voor hun auto en zetten deze iets verder weg, waar gratis parkeren geldt.  

Heeft u zelf parkeeroverlast in uw straat of wijk? Dan kunt u betaald parkeren aanvragen in uw straat/wijk. Hoe u dat doet en wat de voorwaarden zijn, vindt u op de pagina Invoering betaald parkeren aanvragen. We onderzoeken de parkeerdruk zodra meer dan 20% van de adressen in uw onderzoeksgebied een melding heeft gemaakt van overlast door te veel geparkeerde auto’s.

Verwachte parkeerproblemen vóór zijn

Er zijn niet genoeg (betaalbare) woningen. Daarom bouwen we de komende jaren flink in Nijmegen. De gemeenteraad heeft in het nieuwe parkeerbeleid gezet dat bewoners bij nieuwbouw op eigen terrein moeten kunnen parkeren. We voeren betaald parkeren in om bewoners aan te moedigen de parkeerplekken op eigen terrein te huren of te kopen. En niet gratis op straat te parkeren. Bewoners van de nieuwbouw komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat. Beschikt de woning niet over een parkeerplaats, dan kan men de auto niet in of rondom de nieuwe woning parkeren. Eigenlijk zijn dit dan woningen waar geen autobezit bij hoort. Zo zorgen we van tevoren dat er geen parkeerproblemen en overlast ontstaat voor de omliggende wijken.

Maar een eigen parkeergarage of -terrein kan niet overal. En het is een dure toevoeging aan een nieuwe woning, waardoor veel Nijmegenaren al snel de woning niet meer kunnen betalen. Het regelen van meer sociale woningbouw wordt dan nog moeilijker. Dat willen we niet.

We willen ook niet wachten tot parkeerproblemen in het hele gebied ontstaan, in de wijken rondom de nieuwbouw locaties. Achteraf repareren van het problemen is vaak moeilijker dan problemen voorkomen. 

Daarom denken we dat invoeren van betaald parkeren in gebieden met veel nieuwbouw noodzakelijk is. Voor de parkeerdruk en verkeersveiligheid. Wanneer we betaald parkeren gaan invoeren staat vastgelegd in de Spelregels invoering betaald parkeren 2024. 

Wanneer voeren we betaald parkeren in?

De gemeenteraad heeft op 24 april 2024 de “Spelregels invoering betaald parkeren 2024” vastgesteld. 


In de spelregels zijn een  aantal gebieden aangewezen waar betaald parkeren mag worden ingevoerd als er 50 of meer woningen worden ontwikkeld. Het gaat daarbij om de volgende gebieden: 

  • Waalfront
  • Wolfskuil
  • Waterkwartier
  • Stationsgebied
  • Binnenstad
  • Spoorstraat (Lent)
  • Winkelsteeg
  • ROC Zwanenveld
  • Winkelcentrum Dukenburg

Er wordt gekeken naar en gebied van 300 meter rondom de ontwikkelingen, waarbij gekeken wordt naar de grenzen van onderzoeksgebieden. De grenzen moeten logisch zijn.


Bij een ontwikkeling van 50 woningen of meer die niet in bovengenoemde gebieden ligt is het ook mogelijk om betaald parkeren in te voeren rondom de ontwikkeling. Daarvoor is dan een raadsbesluit nodig. 

Aanvraag invoering betaald parkeren

Voor bewoners die vaak  parkeeroverlast door te veel geparkeerde auto’s ervaren kunnen ook betaald parkeren aanvragen. Indien 20% van de adressen in een onderzoeksgebied hebben aangegeven betaald parkeren te willen, dan volgt er een parkeerdrukonderzoek.

 
Indien er op 3 van de tien 10 meetmomenten er een parkeerdruk is van gemiddeld meer dan 80%, dan wordt betaald parkeren ingevoerd. Dit betekent dat 80% of meer van de aanwezige parkeerplaatsen bezet is. Als dit het geval is, dan worden bewoners op de hoogte gebracht dat er betaald parkeren bij hun in de omgeving wordt ingevoerd. 

Vraag een verzoek aan voor invoeren of uitbreiding van betaald parkeren

Contact

Heeft u vragen over parkeren, stuur dan een mail naar parkeren@nijmegen.nl