Nieuwsbrief Werk en Inkomen oktober 2021

Voor € 15,- per jaar een jaar lang reizen met alle stads- en streekbussen in het Rijk van Nijmegen. Voor inwoners met een laag inkomen bieden we een goedkoop busvoordeelabonnement aan. U kunt het abonnement doordeweeks gebruiken na 9.00 uur en in het weekend de hele dag.

Wilt u ook zo’n abonnement? Dan gelden er een aantal voorwaarden:

  • U woont in Nijmegen
  • U bent 18 jaar of ouder
  • U studeert niet meer (OV Studentenkaart is niet geldig) 
  • U bent geen inwoner van het AZC

Het abonnement komt te staan op uw persoonlijke OV-Chipkaart. Heeft u geen OV-Chipkaart op uw naam staan? Vraag eerst de kaart aan op ov-chipkaart.nl. Ga dan naar busvoordeelabonnement. Op deze pagina vraagt u de pas aan. U krijgt een QR-code op uw mailadres. Met de QR-code gaat u naar het Brengloket op het centraal station. Het loket zit schuin tegenover de boekhandel. Hier betaalt u de kaart en laat u het abonnement er gelijk op zetten.   

Neem mee:

  • Uw QR code
  • Legitimatiebewijs
  • uw OV Chipkaart 

Vindt u het aanvragen moeilijk? De Stip kan u helpen. Bel de Stiplijn voor een afspraak 024 - 350 20 00 (maandag – vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).  

Heeft u 3 jaar of langer een inkomen op bijstandsniveau? U kan misschien de individuele inkomenstoeslag aanvragen.  Met deze toeslag kunt u 1 keer in de 12 maanden extra geld krijgen.

Voor de toeslag gelden voorwaarden die te maken hebben met uw inkomen en met uw huishouden. 

Andere voorwaarden zijn:

  • U staat ingeschreven in Nijmegen
  • U bent 21 jaar of ouder en heeft nog geen recht op pensioen of AOW
  • U bent geen student
  • U heeft weinig vermogen (spaargeld of bezittingen)
  • U heeft de laatste 12 maanden geen individuele inkomenstoeslag gekregen, ook niet van een andere gemeente.

U heeft DigiD nodig voor de aanvraag. Lukt u het niet? De Stip kan u helpen. Bel de Stip-lijn voor een afspraak
024 – 350 20 00 (maandag – vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).

Na uw aanvraag krijgt u binnen 8 weken een brief met het besluit.

Wanneer u een bijstandsuitkering krijgt, geven wij dat door aan WerkBedrijf. Wij werken samen met WerkBedrijf en zij gaan u helpen om werk te vinden. Samen met u kijken ze wat u nodig heeft. Dat kan bijvoorbeeld extra begeleiding zijn of een training of een opleiding. WerkBedrijf geeft ook regelmatig workshops en cursussen. Dan kunt u denken aan alles over solliciteren of Nieuwe koers waarbij u helder krijgt welk werk er bij u past. Kunt u wat extra hulp gebruiken? Praat er eens over met uw contactpersoon (consulent) bij WerkBedrijf. Heeft u geen contactpersoon? Neem dan contact op met uw klantmanager. 

WerkBedrijf Rijk van Nijmegen 
Nieuwe Dukenburgseweg 21 A 
6534 AD Nijmegen 
Telefoon: 024 - 751 75 00  (maandag tot en met vrijdag 9.00 – 17.00 uur)    
Website: werkbedrijfrvn.nl  
facebook.com/WerkBedrijfNijmegen 
Mail: communicatie@wbrn.nl   
 

Het overzicht houden op inkomsten en uitgaven is niet voor iedereen altijd makkelijk. En dat maakt mensen onrustig. Budgettraining kan rust geven. In een training van 6 weken leert u hoe u keuzes maakt om uit te komen met uw geld. Dat doen we met opdrachten maar vooral ook door tips, ervaringen en ideeën van de deelnemers zelf. 

Wat leert u? 

  • Overzicht krijgen in uw inkomsten en uitgaven
  • Een kloppend maandoverzicht maken
  • Slim boodschappen doen
  • Hoe om te gaan met schuldeisers  

Trainingsdagen

Maandagochtend van 9.30 uur tot 11.30 uur.
15 november 2021 tot en met 20 december 20210.
Locatie: wijkcentrum Hatert 

Meedoen of nog vragen? 

Mail naar gkb@nijmegen.nl  en schrijf dat u mee wilt doen aan de budgettraining. 
Bel ons op 024 – 329 80 40